تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 شهریور 1393
داروهای ضد سرطان به توقف مالاریا کمک می کنند

  داروهای ضد سرطان به توقف مالاریا کمک می کنند

محققان درحال جستجو برای داروهای جدید ضد مالاریا تعدادی از ترکیبات را شناسایی کرده اند که برخی از آنها آزمایشات کلینیکی مربوط به سرطان را پشت سر می گذارند. این ترکیبات می توانند داروهای تازه ای برای مالاریا باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، محققان 31 مولکول ازمهارکنندگان پروتئین کیناز را شناسایی کرده اند که می توانند مالاریا را قبل ازشروع علایم بیماری محدود کنند. با تمرکز بر درمان هایی که در مراحل اولیه عمل می کنند محققان امیدوارند تا گونه های مقاوم به دارو را زودتر از بین ببرند. 
مالاریا در اثر انگل تک سلولی به نام Plasmodium ایجاد می شود وبا گزش  نوعی مگس از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. هنگام  گزش مگس آلوده  انگل های موجود در بزاق  به کبد قربانیان راه می یابند و در آنجا رشد و تکثیر پیدا  کرده و میلیون ها انگل جدید ایجاد می کنند.  هنگامی که این انگل ها به گلبول های قرمز خون حمله می کنند  علایم مالاریا از جمله تب، سردرد، لرز و عرق کردن دیده می شوند. اغلب تحقیقات  در زمینه مالاریا برای یافتن  داروهای ارزان قیمت، ایمن، موثر بر روی مرحله آخر عفونت متمرکز بوده است یعنی زمانی که علایم بیماری شدت یافته اند. گروه امریکایی درحال تحقیق بر روی ترکیبات شیمیایی هستند تا بدانند آیا می توانند ترکیباتی را شناسایی کنند که  انگل های موجود در کبد را از بین ببرند و از شروع علایم مالاریا جلوگیری کنند. یکی از مزایای روشی که این گروه به دنبال آن هستند این است که در این مرحله انگل های کم تری برای کشتن وجود دارند. با استفاده از گونه ای از مالاریا که جوندگان را آلوده می کند 1358 ترکیب  آزمایش شده اند تا توانایی آن ها برای نگه داشتن انگل ها در کبد (هم در بدن موش و هم در محیط آزمایشگاه )بررسی شود. این گروه توانسته اند 31 ترکیب را شناسایی کنند که رشد مالاریا را بدون آسیب به سلول های میزبان مهار می کنند. برخی از این ترکیبات در حال حاضر آزمایشات بالینی را برای درمان سرطان هایی نظیر لوکمیا و میلوما پشت سر می گذارند. ترکیباتی که مالاریا را در کبد متوقف می کنند توانسته اند بر ضد این بیماری زمانی که انگل در خون زندگی می کند نیز عمل کنند. با وجود این که صدها سال است که برای درمان مالاریا تلاش می شود ولی هنوز بیش از 200 میلیون نفر آلوده به این بیماری  به ویژ در آسیا وافریقا وجود دارند . یکی از دلایل شیوع بالای این بیماری، توانایی فرار انگل از درمان است. کشنده ترین انگل مالاریا Plasmodium falciparum است که نسبت به موثرترین داروی ضد مالاریا به نام  artemisinin درآسیای غربی مقاومت شده است و درمان با این دارو که باید در یک روز انجام شود چندین روز به طول می انجامد. از مزایای ترکیبات آزمایش شده این است که توانسته اند چندین پروتئین مرتبط با مالاریا را هم زمان سرکوب نمایند این موضوع تکثیر انگل را دشوار می کند.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 08 شهریور,1393

مثقال

ممنون از مطالب مفیدتان

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه