تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 شهریور 1393

  میکروچیپ ها نشان می دهند که چگونه سلول های توموری تبدیل به سلول های مهاجم می شوند

میکروچیپ ها ابزاری مفید برای تست کردن داروهای سرطانی و مطالعات بیشتر در مورد مکانیسم های متاستاز هستند. استفاده از ابزارهای میکرومهندسی برای مطالعات سلولی اطلاعات جدیدی را در مورد jتغییر فرم سلولی که نقشی کلیدی در تهاجم سلول های توموری به سراسر بدن دارد، ارائه می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  گذار اپی تلیالی- مزانشیمی(EMT)  فرایندی است که به موجب آن سلول های اپی تلیالی که تمایل به چسبیدن به یکدیگر داردند به سلول های مزانشیمی تبدیل می شوند که می توانند پراکنده شوند و به تنهایی مهاجرت کنند. گذار اپی تلیالی- مزانشیمی نقش مهمی در تکوین جنینی دارد اما اخیرا نشان داده شده است که این فرایند نقش مهمی در متاستاز سرطانی دارد. در این مطالعه محققین با استفاده از میکروچیپ ها قادر به مشاهده سلول های سرطانی که متحمل گذار اپی تلیالی- مزانشیمی شدند که در این ابزارها مهاجرت کرده و بافت پیرامون تومور را شبیه سازی می کردند. تا کنون کسی موفق نشده بود که چگونه اتفاق افتادن فرایند گذار اپی تلیالی- مزانشیمی را مشاهده کند. در واقع این سیستم شبیه سازی شده زیستی می تواند ابزاری را برای مشاهده سلول ها و اندازه گیری چگونگی حرکت آن ها فراهم آورد.

مطالعات نشان داد که این سلول ها دو مدل را برای حرکت انتخاب می کنند. اکثر آن ها تمایل دارند به صورت دسته جمعی مهاجرت کنند، در حالی که تعداد محدودی نیز همان طور که مهاجرت جمعی صورت می گیرد از جمع جدا شده و با سرعت بیشتری به فواصل دورتری مهاجرت می کنند. در زمینه مهاجرت سلولی، گذار اپی تلیالی- مزانشیمی سلول های سرطانی را از سلول های با سرعت کم به سلول هایی بسیار سریع در مهاجرت تبدیل می کنند. استفاده از این تکنولوژی(میکروچیپ ها) محققین را قادر می سازد که به طور هم زمان هزاران سلول را ردیابی کنند. این تکنولوژی نشان می دهد که این سلول ها مانند ماشین های مسابقه ای هستند که  در ابتدا با هم مسابقه را شروع می کنند اما با گذشت زمان سرعت برخی افزایش پیدا می کند و از بقیه جدا می شوند. با توجه به اطلاعات به دست آمده در مورد این که چگونه گذار اپی تلیالی- مزانشیمی در مهاجرت سلول های سرطانی اتفاق می افتد، محققین امیدوار هستند که بتوانند این ابزارها را برای تست های دارویی مقدماتی که می توانند مهاجرت سلول های سرطانی را مهار کنند، استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه