تاریخ انتشار: شنبه 08 شهریور 1393
کشف منشا تب

تب پاسخی است به التهاب و با پیام رسانی موادی به نام prostaglandin آغاز می شود. محققان سوئدی توانسته اند دریابند این مواد دقیقا کجا ساخته می شوند . با این کشف زمینه برا ی ساخت داروهای موثر تر فراهم شده است.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  زمانی که یک قرص آسپرین خورده می شود همه prostaglandin ها در بدن  سرکوب می شوند. همه علایم التهاب  شامل تب ، درد و بی اشتهایی به طور هم زمان کاهش می یابند. اما برطرف شدن علایم همیشه مد نظر نیست زیرا دلیلی برای حضور آن ها وجود دارد. محققان می گویند ممکن است شما بخواهید بی اشتهایی را برطرف کنید ولی تب را حفظ کنید. در این مورد عفونت شدید تب می تواند مفید باشد. حدود یک دهه پیش محققان سوئدی مکانیسمی را که منجر به تشکیل مولکول prostaglandin E2 به هنگام تب می شود کشف کرده اند. این مولکول های پیام رسان نمی توانند از سد خونی در بر گیرنده مغز عبور کنند. این سد خونی مغز را از مواد آسیب رسان دور نگه می دارد. محققان نشان داده بودند که prostaglandin  ها توسط دو آنزیم موجود در رگ های خونی داخل مغز ساخته می شوند و به هیپوتالاموس که ترموستات بدن است، منتقل می شوند. مکانیسم تشریح شده توسط این گروه بسیار ساده بود ولی اثبات نشده بود به تازگی این گروه نتایج آزمایشات خود را در موش هایی که فاقد آنزیم های COX-2 و mPGES-1 در رگ های خونی هستند در نشریه Journal of Neuroscience  به چاپ رسانده اند. آلودگی با سموم باکتریایی در این موش ها تب ایجاد نمی کند در حالی که سایر علایم التهاب تحت تاثیر قرار نمی گیرند. این نتایج نشان می دهد prostaglandin هایی که باعث تب می شوند در سد خونی مغز تولید می شوند نه جای دیگری.  با توجه به این  نتایج تحقیق در مورد سایر علایم التهاب نیز می توان یافته های جالبی در بر داشته باشد. این گونه یافته ها از این جهت اهمیت دارند که می توانند منجر به ساخت داروهایی شوند که تنها بر روی علایم خاصی موثرند. تا سال ها منشا پیام هایی که منجر به ایجاد تب می شوند مشخص نبود و نظریه های مختلفی در این مورد وجود داشت، تصور می شد prostaglandin های موجود در گردش خون  ویا تولید شده توسط سلول های ایمنی مغز می توانند عامل ایجاد تب باشند. تئوری محققان سوئدی نیز دیگر نظریه مطرح شده بود که بر اهمیت رگ های خونی مغز تاکید داشت. این تئوری اکنون اثبات شده است.