تاریخ انتشار: یکشنبه 09 شهریور 1393
ارتباط متیلاسیون DNA در مغز با بیماری آلزایمر

  ارتباط متیلاسیون DNA در مغز با بیماری آلزایمر

متیلاسیون DNA می تواند نشان دهد که آیا DNA از نظر زیست شناسی در یک منطقه از ژنوم فعال است یا خیر. اینک محققین نشان داده اند که متیلاسیون DNA در مغز، در بیماری آلزایمر دخیل است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، بیماری آلزایمر ششمین عامل مرگ در ایالات متحده است که به نظر می رسد در حال حاضر بیش از 3/5 میلیون نفر را مبتلا کرده است.در این مطالعه که در مقیاسی وسیع صورت گرفته است محققین به بررسی ساختار کروموزومی در ارتباط با مغز بیماران آلزایمری پرداخته اند. در واقع این مطالعه به درک بهتر اثرات بیولوژیک ریسک فاکتورهای محیطی روی بیماری آلزایمر پرداخته اند.

این محققین می گویند که مزیت های خاصی در مطالعه اپی ژنوم یا تغییرات شیمیایی که در DNA اتفاق می افتد وجود دارد. اپی ژنوم انعطاف پذیر است و ممکن است اثراتی از وقایع زندگی که روی حساسیت بیماری تاثیر می گذارند را نشان دهد. این وقایع می تواند شرایطی مانند سیگار کشیدن، افسردگی، یائسگی باشد که روی بیماری مانند آلزایمر اثر می گذارند.

این تیم تحقیقاتی نمونه های مغز 708 نفر را مورد آتالیز قرار دادند. آن ها بیشتر به مارکرهای  CpG توجه کردند. نتایج نشان داد که 71 CpG از 415848 مارکرCpG که آن ها آنالیز کردند با بیماری آلزایمر مرتبط است. این 71 مارکردر ژن های ANK1، RHBDF2، ABCA7 وBIN1 قرار گرفته اند که پیش از این مشخص شده بود که برخی از آن ها با بیماری آلزایمر مرتبط هستند.پبه نظر می رسد که  تغییرات متیلاسیون DNA ممکن است نقش مهمی در شروع بیماری آلزایمر داشته باشد. علاوه براین مناطقی از ژنوم انسانی را شناسایی کرد که در طول زندگی تحت تاثیر عواملی تغییر یافته اند ومنجر به ایجاد آلزایمر شده اند. این می تواند سرنخ هایی را برای درمان بیماری با استفاده از داروهایی که عملکرد اپی ژنومیک را تحت تاثیر قرار می دهند، ارائه دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه