تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 شهریور 1393
سنگ کلیه ممکن است موجب افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته شود

  سنگ کلیه ممکن است موجب افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته شود

مطالعات قبلی به خوبی نشان داده است که سنگ های کلیوی خطر ایجاد بیماری های کلیوی مزمن را افزایش می دهد. اما مطالعه جدید نشان داده است که این سنگ ها ممکن است خطر بیماری های قلبی کرونری و سکته را نیز افزایش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، سنگ های کلیوی تجمعاتی از مواد شیمیایی زاید مانند کلسیم، اگزالات، سیستئین، فسفات و ... است که تبدیل به توده های سخت می شود. زمانی که این سنگ ها شکل می گیرند، این سنگ ها درون کلیه می مانند و یا وارد مجاری های ادراری می شوند. سنگ های کوچک تر می توانند از این مجاری عبور کنند و دفع شوند بدون این که مشکلی ایجاد کنند، اما سنگ های بزرگ تر حالت چسبنده تر  پیدا می کنند و منجر به سد کردن مسیر ادراری می شوند و منجر به درد زیاد می شوند.

طبق مطالعات صورت گرفته، سنگ های کلیوی به طور فزاینده ای منجر به  ایجاد شرایط بد سلامتی مانند دیابت، چاقی و افزایش فشار خون می شوند. در مطالعه جدید این محققین در صدد هستند که ببینند ایا سنگ های کلیوی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری های کرونری و سکته را افزایش می دهند یا خیر.

به همین دلیل این محققین اطلاعات مربوط به 5/3 میلیون بیمار را آنالیز کردند و 50000 نفر را برای داشتن سنگ های کلیوی شناسایی کردند.

آن ها دریافتند که در بیماران با سنگ های کلیوی به میزان 19% احتمال ابتلا به بیماری قلبی کرونری و احتمال وقوع سکته نیز در این بیماران تا 40% بیشتر است. یکی از نتایج جالب دیگر این است که زنانی با سنگ کلیوی در مقایسه با مردان، احتمال بسیار بیشتری وجود دارد که بیماری های قلبی را تجربه کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه