تاریخ انتشار: شنبه 15 شهریور 1393
نمک زیاد موجب تشدید علایم MS می شود

  نمک زیاد موجب تشدید علایم MS می شود

مطالعه ای جدید نشان می دهد که ممکن است ارتباط نزدیکی بین مصرف نمک و فعالیت بیماری مولتیپل اسکلروزیس وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، سدیمی که در رژیم غذایی وجود دارد عنصری کلیدی برای عملکرد صحیح بدن است. بدن از سدیم برای کنترل فشار و حجم خون و هم چنین تضمین عملکرد مناسب عضلات و اعصاب استفاده می کند. افراد بالغ روزانه نیاز به 2300 میلی گرم سدیم دارند.

مطالعات قبلی ارتباط بالقوه ای را بین نمک و آسم، نمک و مرگ ومیر ناشی از دیابت نوع یک، نمک و خطر پیری سلولی در جوانی، نمک و بیماری های قلبی و قلبی عروقی نشان داده است. با توجه به مطالعات گذشته که نشان می دهد که نمک ممکن است پاسخ ایمنی را تغییر دهد(که ارتباط نزدیکی با بیماری اوتوایمن MS دارد)، محققین در صدد برآمدند ببینند که ایا ارتباطی بین نمک و این بیماری وجود دارد یا خیر.

به این منظور محققین مطالعه ای را ترتیب دادند و در این مطالعه نمونه های خون و ادرار مربوط به 70 بیمار مبتلا به MS را در یک دوره دوساله جمع آوری نمودند. سطح نمک و فاکتور التهابی کراتینین در ادرار ارزیابی شد. در مورد نمونه های خونی نیز، غلظت نمک سرم و سطح ویتامینD مورد ارزیابی قرار گرفت که ارتباط نزدیکی با بیماری MS دارد.

نتایج نشان داد که آن هایی که میزان بازجذب سدیم بالایی داشتند، علایم MS در آن ها تا 4برابر تشدید شد. فاکتورهای تاثیرگذاری مانند سن، جنسیت، مدت بیماری، سیگار، سطح ویتامینD، اندکس توده بدنی و ... مورد ملاحظه واقع شد و در نهایت آنالیزها نشان داد که ارتباط نزدیکی بین سدیم رژیم غذایی و تشدید شدن علایم بیماری MS وجود دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه