تاریخ انتشار: دوشنبه 17 شهریور 1393
تقویت سیستم ایمنی با مولکول پیام رسان مصنوعی

سلول های ایمنی خاصی که لنفوسیت های T نامیده می شوند باید فعال شوند تا بدن بتواند در مقابل عفونت ها مصون شود. قبلا تصور می شد که این فرایند تنها در غدد لنفاوی و طحال اتفاق می افتد. به تازگی دانشمندان کشف کرده اند که سلول های T در کبد نیز می توانند از طریق مسیر پیام رسانی مستقیم و سریع تری فعال شوند. این یافته ها می تواند در بهبود فرمولاسیون واکسن ها به کار آیند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، زمانی که یک پاتوژن به سلول های سالم بدن حمله می کند لنفوسیت های T وظیفه دارند سلول های آلوده را شناسایی کرده و از بین ببرند. دانشمندان می دانند سلول های T برای این انجام وظیفه یک برنامه آموزشی را در غدد لنفاوی و طحال پشت سر می گذارند. سلول های آموزش دهنده با عرضه ترکیبات پاتوژن ها به سلول های T نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند و سلول های T یاد می گیرند چگونه این نوع ترکیبات را شناسایی کرده و تبدیل به سلول های کشنده تخصص یافته شوند. محققان اخیرا مکان دیگری را در بدن کشف  کرده اند که در آن سلول های T برای حمله به پاتوژن ها آموزش می بینند. محققان دریافته اند کبد می تواند به عنوان یک اندام ایمونولوژیکی عمل کرده و در آن سلول های تخصصی بافت به عنوان سلول های آموزش دهنده ، سلول های T را برای حمله به سلول های آلوده آموزش  دهند. این پژوهشگران توانسته اند کشف کنند دقیقا چه رمز مولکولی توسط این سلول های بافتی برای مجهز ساختن  سلول های T به قابلیت های ویژه جهت مبارزه با عفونت به کار می روند. این مکانیسم جدید از این نظر جالب است که سلول های T مستقیما و سریع فعال می شوند یعنی  این کار به جای 72 ساعت  تنها 18 ساعت به طول می انجامد. کلید همه این اتفاقات   مولکول پیام رسان طبیعی از خانواده اینترلوکین ها به نام IL-6/sIL-6Rاست. این مولکول تنها زمانی موثر است که دو مولکول به نام های IL-6 و sIL-6R با هم ترکیب شوند. تا پیش از این محققان تنها نسبت به  نقش این مولکول ها در پاسخ های التهابی آگاه بودند. اما اکنون این تیم تحقیقاتی نشان داده اند لنفوسیت های T در کبد در ارتباط مستقیم با سلول های آموزش دهنده قرار می گیرند و IL-6/sIL-6R به طور بسیار موثری سلول های T را فعال می کنند. آن ها توانسته اند مولکول پیام رسانی به نام Hyper-IL-6 را برای تحریک لنفوسیت های T طراحی و سنتز نمایند. در این مولکول دو ترکیب که به طور طبیعی جدا هستند مستقیما و به طور محکم به یکدیگر متصل می شوند. Hyper-IL-6 با مکانیسم مشابهی که برا ی تحریک لنفوسیت های T به کار می رود می تواند یک اثر تحریک کنندگی قوی داشته باشد و برای اهداف درمانی به کار رود. محققان می گویند این نتایج می تواند مرحله مهمی در بهبود فرمولاسیون واکسن ها باشد.  واکسن های کنونی  حاوی موادی به نام adjuvant هستند بعد از مراحلی به طور غیر مستقیم لنفوسیت های T را فعال می کنند و باعث ایجاد ایمنی می شوند. محققان می گویند بسیار امیدوارند hyper-IL-6 به عنوان یک adjuvant جدید موثر وسریع  بتواند سلول های T را فعال کند. این مساله می تواند به مقابله با عونت های باکتریایی و ویروسی که به واکسن ها پاسخ نمی دهند کمک کند.