تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 شهریور 1393
استفاده از سلول های پرتوان القایی در درمان بیماری های مختلف امکان پذیر شد
عضو هیات علمی گروه ژنتیک و سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان

  استفاده از سلول های پرتوان القایی در درمان بیماری های مختلف امکان پذیر شد

عضو هیات علمی گروه ژنتیک و سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان گفت: هم اکنون استفاده از سلول های پرتوان القایی در درمان بیماری های مختلف امکان پذیر شده است و تمرکز ما روی بیماری های کبدی، قلبی، عصبی و چشمی است.
امتیاز: Article Rating

دکتر مهدی توتونچی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری بنیان با بیان اینکه  در حوزه تخصصی اپی ژنتیک  و بازبرنامه ریزی سلولی فعالیت می کند، افزود: سال 2006  پژوهشگاران ژاپنی موفق شدند از فیبروبلاس سلول های پوستی، سلول های IPS (سلول های پرتوان القایی) بسازند. مزیت این فعالیت این است که بدون اینکه جنینی تخریب شود، می توان با باز برنامه نویسی کردن برنامه سلول ها، آن ها را به حالت سلول های جنینی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: در پژوهشگاه رویان این فعالیت در سال 2007 و با سرپرستی دکتر بهاروند آغاز شد و ایران در سال 2008 به عنوان ششمین کشوری بود که توانست به تکنولوژی تولید این سلول ها دسترسی پیدا کند.  بعد از دسترسی به این تکنولوژی، فعالیت های ما روی این زمینه  پایه گذاری شد.
عضو هیات علمی گروه ژنتیک و سلول های بنیادی پژوهشکده رویان درمورد فرآیند این فعالیت توضیح داد: برای تولید سلول های بنیادی جنینی نیاز است یک جنین از بین برود، فعالیتی که ما انجام می دهیم این است که از سلول فیبروبلاس پوستی با بازبرنامه ریزی ژنتیکی، سلولی شبیه به سلول های بنیادی جنینی تحت عنوان IPS  یا سلول های پرتوان القایی تولید می کنیم. دلیل نام گذاری آن به سلول های پرتوان القایی این است که با القای برخی از فاکتورهای ژنتیکی،  برنامه ژنتیکی سلول ها را به حالت جنینی تبدیل می کنیم.
دکتر توتونچی در پایان با تاکید بر اینکه این فرآیند به صورت روتین درحال انجام است، گفت: فرهنگستان پزشکی مقاله ما که در زمینه استفاده از IPS در درمان بیماری های کبدی بود را به عنوان مقاله برتر بخش غیر جراحی معرفی کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 14 آبان,1393

فریبا

سلام <br />در مود سلولهای بنیادین مو ودرمان طاسی هم بنویسید <br />با تشکر از زحمات شما گرانقدران عزیز

چهارشنبه, 14 آبان,1393

فریبا

سلام <br />لطفا در مورد سلولهای بنیادین مو ودرمان طاسی هم بنویسید <br />با تشکر از زحمات گرانقدران عزیز <br />

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه