تاریخ انتشار: یکشنبه 23 شهریور 1393
مطالعات حاکی از ارتباط نزدیک بین سیستم ایمنی و نورون زایی در زمان بلوغ است

  مطالعات حاکی از ارتباط نزدیک بین سیستم ایمنی و نورون زایی در زمان بلوغ است

مطالعات جانوری نشان می دهد که سلول های سیستم ایمنی قادر به ایجاد پیش سازهای عصبی و نورون در مغز جانور بالغ کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، مطالعه ای جدید به وسیله دکترBeltz وهمکاران در دانشگاه Uppsala سوئد با استفاده از خرچنگ به عنوان مدل جانوری نشان داده است که سیستم ایمنی می تواند تولید سلول هایی با ویژگی های سلول های بنیادی کند. این سلول های نیز در عوض قادرند نورون ها را در جانور بالغ بوجود آورند. انعطاف پذیری سلول های ایمنی در تولید نورون ها در این جانوران بالغ نشان می دهد که امکان وجود سلول های مشابه در جانوران بالغ وجود دارد. دکترBeltz می گوید که مدت ها بود که ما حدس می زدیم که سلول های پیش ساز عصبی در خرچنگ از سیستم ایمنی بوجود می آیند. به همین دلیل این محققین از مغز خرچنگ به عنوان سیستم مدل استفاده کردند زیرا نسل های مختلف سلول های پیش ساز عصبی به طور فضایی از یکدیگر جدا می شوند. این جدایی بسیار مهم است زیرا به محققین اجازه داد که نشان دهند که پیش سازهای نسل اول قادر به خودنوزایی نیستند. برای این مطالعه تکوینی، سلول های یک خرچنگ نشان دار شدند و خون این جانوران به خرچنگ دیگری منتقل شد. آن ها دریافتند که سلول های خونی اهدا شده می توانند در گیرنده ایجاد نورون کنند.

این محققین می گویند که شاید بسط دادن نتایج این مطالعه صورت گرفته در مدل جانوری خرچنگ به انسان مشکل باشد اما از طرف دیگر مطالعات موجود پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی به دست آمده از مغز استخوان انسان نیز می توانند ایجاد پیش سازهای عصبی و در نهایت نورون کنند. این محققین می گویند مکانیسمی که در مورد خرچنگ پیشنهاد شده ممکن است قابل کاربرد در مباحث تکاملی موجودات عالی تر مانند انسان نیز باشد.

این مطالعه پیشنهاد می کند که سیستم ایمنی به طور نزدیکی با مکانیسم های دخیل در نورونژنز بالغین در ارتباط است که یافته های مطالعات گذشته در مورد رابط سیستم ایمنی و سیستم عصبی را مورد تایید قرار می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه