تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1393
از دست دادن حافظه در بین افرادی با گروه خونی نوعAB شایع تر است

  از دست دادن حافظه در بین افرادی با گروه خونی نوعAB شایع تر است

مطالعات مختلف به این نکته اشاره دارند که تغییر در شیوه زندگی افراد مانند کم کردن استرس ، کاهش قند خون و عدم مصرف سیگار می تواند مانع از کاهش حافظه شود. اما مطالعه ای جدید عنوان می کند که فاکتور بالقوه ای که می تواند اثر مهمی روی از دست دادن حافظه داشته باشد و ما نقشی روی آن نداریم، نوع گروه خونی است!.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، همان طور که می دانیم نوع گروه خونی ما بستگی به وجود یا عدم وجود پروتئین های خاصی به نام آنتی ژن در سطح سلول های قرمز خون دارد و ما این گروه خونی را از والدین خود به ارث می بریم. از طرفی چهار نوع گروه خونی به نام های A، B، AB و O وجود دارد و فاکتور دیگری به نام Rh نیز وجود دارد که عامل نامگذاری این گروه ها به صورت مثبت یا منفی است. گروه خونی Oمثبت شایع ترین نوع گروه خونی و AB منفی کمترین نوع است اما این نسبت ها با توجه به جوامع و نژادهای مختلف متغیر است به نحوی که گروه خونی B بیشترین میزان را در بین جمعیت آسیایی ها به خود اختصاص داده است. از طرفی مطالعات صورت گرفته به وسیله کالج ورمونت در بورلینگتون نشان داده است که گروه خونی AB تنها در 4درصد جمعیت ایالت متحده یافت می شود، این درحالی است که 82درصد افرادی با این گروه خونی احتمال دارد که دچار مشکلات حافظه ای و روانی شوند که در نهایت می تواند منجر به زوال عقل(dementia) شود. آن ها به این مطلب اشاره داشته اند که مطالعات قبلی نشان می دهد که افرادی با گروه خونی O کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی و سکته هستند که خود عاملی برای افزایش خطر از دست دادن حافظه و زوال عقل محسوب می شوند. مطالعه ای نیز اخیرا نشان داده است که مردانی با گروه خونی O کمتر احتمال دارد به سرطان پروستات مبتلا شوند.

مطالعه ای دیگر که با جمعیتی وسیع تر صورت گرفت نیز نشان داده است که افرادی با گروه خونی AB، 6 درصد جمعیتی را شکل می دهند که مبتلا به اختلالات شناختی هستند.

در واقع این مطالعه به بررسی ارتباط بین نوع گروه خونی و اختلالات شناختی پرداخته است، اما مطالعات متعدد نشان داده است که فاکتورهایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت خطر اختلالات شناختی و حافظه ای و زوال عقل را افزایش می دهند. از طرفی نوع گروه خونی ارتباط مستقیمی با مشکلات عروقی مانند سکته دارد که خود تاثیر گذار بر سلامت مغز خواهد بود. هم چنین در این مطالعه محققین دریافته اند که سطوح بالای پروتئینی به نام فاکتور انعقادی8  ارتباط مستقیمی با اختلالات شناختی و زوال عقل دارد. به نظر می رسد که افرادی با سطوح بالای این پروتئین 24درصد بیشتر احتمال دارد که با مشکلات فکری و حافظه ای روبرو باشند و این مساله از جایی جالب تر است که افرادی با گروه خونی نوعAB  در مقایسه با سایر گروه ها سطح بالاتری از این فاکتور انعقادی 8  را دارا هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه