تاریخ انتشار: دوشنبه 24 شهریور 1393
سلول های بنیادی پیوند شده ممکن است بعد از جراحی طناب نخاعی مانع از فیبروز مثانه شود

  سلول های بنیادی پیوند شده ممکن است بعد از جراحی طناب نخاعی مانع از فیبروز مثانه شود

تیمی از محققین کره ای و کانادایی دریافته اند که پیوند سلول های B10(رده ای نامیرا از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسانی) به طور مستقیم به دیواره مثانه مدل های موشی که دچار آسیب نخاعی بودند، می تواند مانع از ایجاد فیبروز مثانه و بهبود عملکرد مثانه از طریق افزایش رشد سلول های عضلانی صاف مثانه شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،آسیب طناب نخاعی می تواند موجب اختلال عملکردی شدید مجاری ادراری پایین و ایجاد حالتی به نام بیش فعالی مثانه، احتباس ادرار و افزایش ضخامت مثانه و فیبروز شود.

در این مطالعه موش هایی که تزریق مستقیم سلول های بنیادی مزانشیمیB10 به مثانه شان داشتند، بهبود عملکردی مثانه را در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. در مطالعه قبلی، این محققین نشان دادند که سلول های B10 فاکتورهای رشد مختلفی از جمله فاکتور رشد هپاتوسیتی را ترشح می کند که مانع از رسوب کلاژن در انسدادهای خروجی مثانه رت ها می شود.

در این مطالعه،  درگروه کنترل که این سلول های B10 را دریافت نکردند، نورون های نخاعی دژنره شد ولی درگروه تیمار که تزریق سلول های B10 را دریافت کردند، سلول های عضلانی صاف دیواره مثانه ترمیم شد.

چند هفته بعد از شروع سلول درمانی، گروه تیمار پیوند سلول های B10 به دیواره مثانه را به طور مستقیم دریافت کردند. برای ردیابی این سلول های پیوند شده از طریق MRI، محققین این سلول ها را با ذره های مغناطیسی فلورسنت نشان دار کردند. فاکتور رشد هپاتوسیتی نقش بسیار مهمی در ترمیم بافتی و آنژیوژنز دارد و به عنوان یک فاکتور کلیدی ضد فیبروزی عمل می کند. این محققین دریافتند که تزریق موضعی در مقایسه با تزریق داخل وریدی سیستمیک ترجیح داده می شوود زیرا تزریق سیتمیک منجر به آمبولی ریوی می شود.

این محققین براین باورند که پیوند این سلول های بنیادی ممکن است که استراتژی درمانی جدیدی برای اختلال عملکردی مثانه در بیماران با آسیب نخاعی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 11 آبان,1393

فاطمه اوسطی

سلام دختری 30 ساله هستم و کارشناس ارشد مشاوره از سه سالگی دچار بیماری پلییو شدم ایا سلولهای بنیادی میتواند در بهبودی من موثر باشد فقط ارزو دارم یک بار لذت بدون عصا راه رفتن بچشمم لطفا جواب بدین با تشکر فراوان <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه