تاریخ انتشار: دوشنبه 24 شهریور 1393
اگر به مسائل اخلاقی رسیدگی نشود، علم عوارض زیادی در جامعه ایجاد می کند
دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده رویان

  اگر به مسائل اخلاقی رسیدگی نشود، علم عوارض زیادی در جامعه ایجاد می کند

دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده رویان گفت: همزمان با پیشرفت علم، مباحث اخلاقی، مذهبی، قانونی و اجتماعی ایجاد می شود که اگر به این مسائل رسیدگی نشود ممکن است علم عوارض زیادی را در جامعه ایجاد کند.
امتیاز: Article Rating

دکتر رضا عمانی سامانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه  رویان و دکترای تخصصی اخلاق پزشکی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری بنیان افزود: برای مثال هنگامی که روش های کمک باروری ایجاد شد و امکان غربالگری و مباحثی مانند  تعیین و انتخاب جنسیت، استفاده از گامت ها ( سلول های جنسی فرد دیگری) و... به وجود آمد، جامعه علمی متوجه  شد که همه این مباحث نیازمند اصول اخلاقی است. قبل از هر اقدامی باید بررسی شود آیا اجازه داریم این فعالیت ها را انجام دهیم، و اگر پاسخ مثبت بود باید بررسی کرد در چه شرایطی و برای چه اشخاصی مجاز به انجام این فعالیت ها هستیم.
وی در ادامه به بحث اخلاقی در حوزه سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: درحوزه سلول های بنیادی، دو مبحث تولید و مصرف سلول های بنیادی مطرح است. در بحث تولید ، تولید سلول های بنیادی جنینی دارای اهمیت ویژه ای است.  زیرا  جنین ها در این فرآیند از بین می روند و اگر قصد انتخاب سلول قابل استفاده برای فرد را داشته باشیم باید از فرآیندی استفاده کنیم که به آن "کلونینگ درمانی" گفته می شود. 
عضو هیات علمی پزوهشگاه رویان درمورد کلونیگ درمانی توضیح داد: برای کلونینگ درمانی یک جنین ساخته شده و  بحث اخلاقی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا اجازه ساخت یک جنین برای این استفاده را داریم یا خیر و اگر جنین ساخته شد چه هویتی دارد. کاتولیک ها عقیده دارند این جنین انسان است اما مسلمانان اعتقاد دارند جنین قبل از داخل رحم شدن هویت انسانی ندارد.
دکتر سامانی افزود: مطلب دوم نحوه استفاده از سلول های بنیادی است که بر اساس نوع سلول های بنیادی، متفاوت است. برای مثال  استفاده از سلول های بنیادی بزرگسالان که از فرد به خود فرد تزریق می شود مشکل اخلاقی ندارد . تنها مشکل اخلاقی آن کارآزمایی های بالینی است که باید قبل از استفاده تحقیقات لازم انجام شود تا از ایمن و موثر بودن سلول ها اطمینان حاصل شود. قبل از مطمئن شدن از سلامت سلول ها حق استفاده درمانی وجود ندارد.
وی در پایان با بیان اینکه نوع دیگر سلول های بنیادی، سلول های بنیادی جنینی است، اظهار کرد: درمورد سلول های بنیادی جنینی چهار مساله وجود دارد. مساله اول اطمینان از ایمن بودن سلول ها است. مساله  دوم خالص سازی سلول ها است.به این منظور که امکان تمایز این سلول ها به صورت خالص وجود ندارد. مساله سوم، نحوه عملکرد این سلول ها است که ممکن است مشابه عملکرد سلول های بدن نباشد و نکته آخر احتمال دفع پیوند است.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 09 مهر,1393

satari

سلام <br />آیا استقاده از سلول های بنیادی که الان در جامعه ما انجام می شود ممکن است از جنین سازی منشا گرفته باشد؟ <br /> <br />با وجود اینکه مراجع احتمال قطع به یقین انجام این عمل را رد میکنند. <br /> <br />لطفا پاسخ را به ایمیلم بفرستین. <br /> <br />از کجا میشه متوجه شد سلول های بنیادی که به من تزریق میشه از کجا تولید و جدا سازی شده است؟ رویان پاسخ گوی مردم هست

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه