تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 شهریور 1393
ذرات شبه پلاکتی برای درمان تروما به افزایش لخته شدن خون طبیعی کمک می کنند

  ذرات شبه پلاکتی برای درمان تروما به افزایش لخته شدن خون طبیعی کمک می کنند

محققین موفق شده اند ذرات شبه پلاکتی سنتتیکی را بسازند که همزمان با شروع فرایند انعقاد خون شروع به فعالیت می کند و فرایند انعقاد را تسریع می کند. این ذرات برای شروع فعالیت احتیاج به فاکتورهایی دارند که برای شروع فرایند انعقاد خون طبیعی لازم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، کلاس جدیدی از ذرات شبه پلاکتی می تواند در درمان  اورژانسی اسیب های ترومایی به فرایند لخته شدن خون طبیعی کمک کنند و به طور بالقوه گزینه جدیدی را برای جلوگیری از خونریزی های ناشی از جراحی و پرداختن به اختلالاتی که منجر به لخته شدن خون می شوند، در اختیار پزشکان قرار می دهد بدون اینکه نیازی به استفاده از پلاکت های طبیعی باشد.

ذرات لخته کننده که اساس ساخت آن ها مواد هیدروژلی نرم و شکل پذیر است، به وسیله همان عاملی که موجب شروع فرایند لخته شدن می شود تحریک می شود. تست کردن این مواد در مدل های جانوری و سیستم گردش خون تحریک شده نشان می دهد که این ذرات برای آهسته کردن خونریزی بسیار موثر هستند و می توانند بدون هیچ گونه خطری در جریان خون گردش کنند. این ذرات با خون انسانی تست شده اند اما  تا به حال در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار نگرفته اند.

محققین می گویند که استفاده از این ذرات و تزریق مستقیم آن ها به جایگاهی که خونریزی شدیدی در جریان است می تواند به کاهش خونریزی و مرگ های ناشی از این خونریزی ها کمک کند. جریان خون دارای پروتئینی به نام فیبرینوژن است که پیش ساز فیبرین است. فیبرین نیز پلیمری است که ساختار پایه لخته های خون طبیعی را ایجاد می کند. زمانی که آن ها سیگنال صحیحی را از پروتئینی به نام ترومبین دریافت می کنند در جایگاه خونریزی پلیمریزه می شوند. این ذرات شبه پلاکتی سنتتیک نیز از مکانیسم مشابه ای استفاده می کنند و درست همزمان با شروع فرایند طبیعی لخته شدن خون در بدن شروع به فعالیت می کنند.

همان طور که گفته شد تست های اطمینان برای استفاده از این ذرات روی خون بیماران هموفیلی انجام شده است و  از آن جایی که خون فاقد فاکتورهای شروع کننده انعقاد است در نتیجه استفاده از این ذرات نیز اثری روی لخته شدن نداشته است. محققین امیدوار هستند که بتوانند موافقت FDA را برای استفاده از این ذرات بگیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه