تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 شهریور 1393
ترکیب آنتی بادی ها، نانوذره های آهن و آهن ربا سلول های بنیادی را به اندام آسیب دیده هدایت می کند

  ترکیب آنتی بادی ها، نانوذره های آهن و آهن ربا سلول های بنیادی را به اندام آسیب دیده هدایت می کند

محققین در انستیتو قلب Cedars-Sinai نانو ذره های آهن پوشیده شده با آنتی بادی را به منظور درمان آسیب های ناشی از حمله قلبی به درون جریان خون وارد کرده اند و این نانوذره های ترکیبی به سلول های بنیادی خود فرد این قابلیت را می دهد که تجمع دقیقی در محل آسیب عضله قلبی داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه روی یک چالش اصلی در  سلول درمانی فوکوس دارد: چگونه برهمکنش هدفمندی بین سلول های بنیادی و سلول های آسیب دیده اتفاق می افتد. اگر چه سلول های بنیادی قادر هستند به عنوان اسلحه ای کارساز در مبارزه علیه برخی بیماری های خاص عمل کنند، وارد کردن این سلول های بنیادی به بدن فرد به تنهایی تضمین کننده این مطلب نخواهد بود که این سلول ها به محل آسیب مهاجرت کنند و به صورت همکار با سلول های از پیش موجود عمل کنند. وارد کردن سلول های بنیادی به شریان ها به منظور ترمیم عضله قلبی آسیب دیده به تنهایی کافی نخواهد بود. در واقع به دلیل عمل پمپاژی مداوم قلب، سلول های بنیادی به خارج از حفرات قلبی هل داده می شوند و در نتیجه شانسی برای ترمیم نخواهند داشت.

در تلاشی برای استقرار سلول های بنیادی ترمیم کننده در جایگاه آسیب، محققین نانوذره های آهن را با دو نوع آنتی بادی پوشاندند. زمانی که این نانوذره های وارد جریان خون شدند، آن ها با موفقیت وارد جایگاه آسیب شدند و ترمیم را شروع کردند. مطالعات MRI نشان داد که سلول های نشان دار شده با این نانوذره های آهنی به محل آسیب سفر می کنند و شروع به انجام فرایند ترمیم می کنند. علاوه براین، این هدفمندی با قرار دادن یک آهن ربا در بالای قلب آسیب دیده تقویت می شد. نتایج بیشتر نشان داد که این سلول های بنیادی موجب ترمیم و رشد عضلات قلبی می شود.

 محققین براین باورند که نانوذره های آهن می توانند برای درمان بسیاری از مشکلات دیگر مانند بیماری های عروق محیطی مورد استفاده قرار گیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه