تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 شهریور 1393
الگوهای پیچیده در پاسخ های لنفوسیت T انعکاس دهنده اثرات محیطی و ژنتیکی هستند

  الگوهای پیچیده در پاسخ های لنفوسیت T انعکاس دهنده اثرات محیطی و ژنتیکی هستند

تیمی از پژوهشگران مدرسه پزشکی هاروارد و MIT الگوهای پیچیده غیرقابل انتظاری را در پاسخ دهی لنفوسیت های T کشف کرده اند که منعکس کننده اثرات محیطی و ژنتیکی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  محققین می گویند که کاوش بیشتر می تواند اثرات ژن ها و محیط را روی فرایندهای ایمونولوژیک نشان دهد و به این ترتیب می توان گامی را در جهت حذف بیماری های اوتوایمن و اختلالات ژنتیکی آن ها برداشت.

این مطالعه شامل آنالیزهای وسیع مربوط به انحرافات ژنتیکی بیان ژن در سیستم ایمنی است و روی سلول های CD4+T تمرکز کرده است که نقش غالب را در بیماری های اوتوایمن دارند. در این مطالعه با این که محققین تاحد امکان کار خود را روی اثرات محیطی و سابقه ایمنی قرار دادند، دریافتند که اصل و نسب اهداکننده نیز اثر معناداری روی پاسخ دهی سلول های T دارد. این نشانه ای از انحراف در پاسخ ایمنی سازشی است. محققین پیش از این ژن هایی را شناسایی کرده بودند که برای کنترل پاسخ ایمنی مهم است اما این اولین باری است که تفاوت فعال سازی سلول های T بین جمعیت های مختلف مشخص شده است.

در این مطالعه محققین نمونه های خون جمع آوری شده از 348 داوطلب سالم و از جمعیت های آفریقاییی، آسیایی و اروپایی را مورد آنالیز قرار دادند. بعد از این که آن ها این نمونه ها را ژنوتیپ یابی کردند و سلول های CD4+T را جداسازی کردند، این سلول ها در محیط کشت فعال شدند تا پاسخ دهی به آنتی ژن ها را مدل سازی کنند. آنالیزهای کامپیوتری این که چه ژن هایی در سلول های هر فرد خاموش یا روشن می شوند را اندازه گیری کردند. فعال شدن ژن های همراه با اوتوایمنی می تواند بین افراد متفاوت باشد که حاکی از پیچیدگی دخالت ژنوم و محیط است. در تاریخچه ایمونولوژیک هر فرد، محیط در برگیرنده جهان میکروبی زیستگاه هر فرد نیز هست.در واقع مطالعات نشان داده است که وراثت عالم قوی ای در بیماری های اوتوایمن است اما تغییر در محیط پیرامون یک فرد نیز بسیار مهم است. در واقع افرادی که در مکان جدیدی مستقر می شوند مستعد به دست آوردن بیماری های اوتوایمنی هستند که در محیط جدید شایع است. برای مثال، بیماری های اوتوایمن کمی در هند وجود دارد، اما افرادی با اصلیت هندی که در امریکا زندگی می کنند  از نظر احتمال ابتلا به بیماری های اوتوایمن با اروپایی های مقیم امریکا برابری می کنند. یکی از احتمالاتی که وجوود دارد این است که حداقل برخی از این انحرافات یا تنوعات به دلیل سازش پذیری تکاملی به پاتوژن ها در افرادی بوده است که 50000 سال قبل طی یک مهاجرت انسانی از آفریقا خارج شده اند. جالب این که پاسخ ایمنی قوی در جوامعی که در صحرای آفریقا زندگی می کنند مفید و در عرض های جغرافیایی بالاتر با جمعیت های پاتوژن کمتر، کشنده خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه