تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 شهریور 1393
ساخت کلیه های جایگزین در آزمایشگاه نقطه عطفی در تحقیقات

  ساخت کلیه های جایگزین در آزمایشگاه نقطه عطفی در تحقیقات

محققین طب ترمیمی چالشی عمده را که در تلاش برای ساخت کلیه های جایگزین در آزمایشگاه وجود دارد شناسایی کرده اند. با استفاده از کلیه های خوکی هم اندازه با کلیه انسانی، محققین موفق ترین روش تا کنون برای حفظ عروق خونی در اندام های جدید را ایجاد کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تاکنون، کلیه های ساخته شده در آزمایشگاه با اندازه هایی مشابه کلیه جوندگان ساخته شده بود که به دلیل ایجاد لخته های خونی، تنها برای یک یا دو ساعت بعد از پیوند کارایی داشت. در مطالعه پیشین به وسیله همین محققین، عروق در کلیه های خوکی با اندازه انسان تا چهار ساعت بعد از شروع دوره های تستی باز ماند. اینک محققین مطالعه طولانی مدتی را برای تعیین این که چگونه می توانند جریان را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنند برنامه ریزی کرده اند. در روش جدید، محققین به طور موثر عروق را با سلول های اندوتلیالی که جریان خون را یکدست می کند پوشاندند. این روش می تواند در مورد بسیاری از اندام های پیچیده مانند کبد و پانکراس به کار برده شود. مطالعه اخیر بخشی از یک پروژه بلند مدت است که از کلیه های خوک برای ایجاد داربستی که می تواند به عنوان جایگزین های کلیه عمل کند برای بیماران در مراحل آخر بیماری کلیوی استفاده می کند. محققین در ابتدا سلول های جانوری را از اندام ها حذف کردند و تنها ساختار اندام یا اسکلت حفظ شد. سپس سلول های خود بیمار روی این داربست کشت داده شد که از نظر تئوریک دچار رد پیوند نمی شود. این حذف سلولی شبکه ای دست نخورده از عروق خونی را به جا می گذارد که می تواند به طور بالقوه به اندام جدید اکسیژن رسانی کند. از طرف دیگر محققینی که به دنبال سلول دار کردن مجدد این داربست های کلیوی هستند با مشکل پوشاندن عروق و انعقاد شدید خونی مواجه هستند که مدت زمان کمی بعد از پیوند اتفاق می افتد. در ابتدا محققین به منظور وارد کردن سلول های به درون این عروق دریافتند که ترکیب وارد کردن این سلول ها با سرنگ که با جریانی رو به افزایش از پمپاژ سلولی دنبال می شد، بهترین نتیجه را داشته است.

در مرحله بعد محققین این عروق داربستی را با یک آنتی بادی که ان را چسبنده تر می کرد پوشاندند تا موجب اتصال سلول های اندوتلیالی شوند.تست های آزمایشگاهی نشان داد که پیوستگی سلولی به اندازه کافی هست که جریان خون را به خوبی در تمام داربست کلیه حمایت کند. تست نهایی پیوند کردن این داربست ها در خوک هایی با وزن 90 تا 110پوند بود. طی دوره تستی چهار ساعته عروق باز باقی ماندند.

در واقع این روش کشت سلولی که با آنتی بادی ترکیب شده است  چسبندگی سلولی به عروق را بهبود می بخشد و مانع از کنده شدن سلول ها در زمان برقراری جریان می شود. در واقع چسبندگی سلول های اندوتلیالی مانع از لخته شدن خون می شود.

این نتایج نشان می دهد که ما گامی مهم را به سمت ساخت جایگزین های کلیوی در آزمایشگاه برداشته ایم.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه