تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 آبان 1390
قرار گرفتن در معرض  UV هنگام صبح ممکن است آسیب کمتری به پوست برساند

  قرار گرفتن در معرض UV هنگام صبح ممکن است آسیب کمتری به پوست برساند

پژوهش دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل نشان می دهد که زمان قرار گرفتن در معرض اشعه UV -- در اوایل صبح و یا بعد از بعد از ظهر -- می تواند شروع سرطان پوست را تحت تاثیر قرار دهد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily ؛ این مطالعه که در موش انجام شد ، نشان داد که قرار گرفتن در معرض اشعه UV در صبح خطر ابتلا به سرطان پوست را 500 درصد بیش از دوزهای یکسان در بعد از ظهر افزایش می دهد. اگر چه موش ها و انسان ها هر دو در یک روز 24 ساعته زندگی  می کنند، اما ساعتهای شبانه روزی این موجودات شبانه و روزانه ، برخلاف یکدیگر است. این تفاوت اساسی در زیست شناسی به این معنی  است که در زمانی از روزکه موش ها بسیار حساس هستند انسان ها بیشتر از اشعه های مضر خورشید محافظت می شوند و بالعکس.
دکتر Aziz Sancar نویسنده ارشد این مطالعه گفت: "بنابراین ، تحقیقات ما نشان می دهد که محدود کردن آفتاب گرفتن و یا رفتن به مکانهای برنزه شدن به ساعات  اولیه صبح خطر ابتلا به سرطان پوست را درانسان کاهش می دهد. با این حال قبل ازهرگونه توصیه قطعی، مطالعات بیشتری در انسان لازم است."
دکتر Sancar قبلا نشان داده است که یک پروتئین به نام XPA که مسئول ترمیم آسیب  های DNA ناشی از اشعه UV است در طول روز کم و زیاد می شود.  در مطالعه منتشر شده در مجله PNAS  ، او و همکارانش بررسی کردند که آیا ماهیت چرخشی این مولکول ترمیم کننده DNA اثری در بروز سرطان پوست دارد.
آنها دو گروه از موش ها را در معرض اشعه UV -- در 4 صبح و یا 4 بعد از ظهر --  قرار دادند و منتظرشروع بروزسرطان شدند. موشهای تابش دیده هنگامی که فعالیت های ترمیمی پروتئین  درآنها حداقل بود تومور بسیار سریع تر و با پنج برابر فرکانس بالاتر را در مقایسه با موش ها ی تابش دیده ای که عملکردترمیم پروتئین آنها حداکثر بود نشان دادند..
این محققان پیش بینی می کنند که انسان ها نرخ بالاتری از ترمیم DNA  را در صبح  داشته و کمتر مستعد ابتلا به اثرات سرطان زای اشعه UV در ساعات اولیه صبح خواهند بود. آنها برنامه ای برای اندازه گیری نرخ واقعی ترمیم DNA در پوست داوطلبان انسانی  دارند تا ثابت کنند که خورشید صبحگاهی برای انسان ایمن ترین است.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه