(آرشیو ماه بهمن 1390)
حضورگیرنده های شایع مغزی در چشم ،ارتباط صرع ، آب مروارید وداروهای ضد افسردگی را آشکار ساخت
محققان دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی نیوجرسی (UMDNJ) و کلمبیا کشف کردند که شایع ترین گیرنده برای انتقال دهنده عصبی اصلی مغز، در عدسی چشم نیز حضوردارد ، این یافته ممکن است به توضیح ارتباط بین آب مروارید ، صرع و استفاده از تعدادی داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی کمک کند.
دوشنبه، 10 بهمن 1390 - 13:16
پیش بینی بقا با تست جدید سرطان ریه
در دو تا از بزرگترین مطالعات بالینی که تا به حال در ژنتیک مولکولی سرطان ریه انجام شده ، یک تیم بین المللی به رهبری دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ، سان فرانسیسکو (UCSF) نشان داده اند که یک  آزمایش مولکولی می تواند احتمال مرگ ناشی از مراحل اولیه سرطان ریه را با دقت بیشتری نسبت به روش های مرسوم پیش بینی کند. این کار در نهایت ممکن است به بهبود شانس بقا برای صدها هزار نفر از بیماران درسال کمک کند.
دوشنبه، 10 بهمن 1390 - 13:05
ایجاد سلول های عضلانی صاف از سلول های پوستی
تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج برای اولین بار انواع مختلفی از سلول های عضله صاف عروق(SMCs) را که سلول های تشکیل  دهنده دیواره رگ های خونی هستند از سلولهای پوست بیمار تولید کردند. از این روش می توان به عنوان راه کاری جدیدی برای درمان بیماری های قلبی و عروقی نام برد..
دوشنبه، 10 بهمن 1390 - 11:59
اولین گام برای درمان بیماری پارکینسون با کمک سلول درمانی برداشته شد
سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) راه نویدبخشی برای جایگزینی سلول درمانی در بیماریهای عصبی است. به عنوان مثال سلول های iPSCs انسانی و موشی برای تولید سلول های عصبی دوپامینرژیک (DA) مورد استفاده قرارگرفته و سبب بهبود نشانه های بیماری در مدل موشی بیماری پارکینسون شده است.
دوشنبه، 10 بهمن 1390 - 08:12
قلب ابریشمی؛ استفاده از ابریشم به عنوان داربست بافت قلبی

دانشمندان "ماکس پلانک"، از ابریشم به دست آمده از کرم ابریشم "تزار" به عنوان یک داربست برای  تهیه بافت قلب استفاده کردند .عضله قلبی آسیب دیده قابلیت ترمیم ندارد و اسکار در ناحیه آسیب دیده جایگزین بافت سالم می شود.

یکشنبه، 09 بهمن 1390 - 13:45
محققان امیدوارند پیوند سلول های بنیادی قلب بتواند به نارسایی قلبی کمک کند
پزشکان اولین پیوند سلول های بنیادی قلبی را با استفاده از سلول ها ی مغز استخوان خود بیمارانجام دادند.
یکشنبه، 09 بهمن 1390 - 11:46
امید تازه ای برای جلوگیری از نابینایی با استفاده از سلول های بنیادی
دو زن نابینا با بیماری انحطاط ماکولای چشم اولین کسانی هستند که سلولهای شبکیه چشم رشد یافته از سلول های بنیادی جنینی انسان را دریافت کردند.
یکشنبه، 09 بهمن 1390 - 10:21
فراهم سازی الگوی آزمایشگاهی با کیفیت ازبیماران مبتلا به آلزایمر
دانشمندان دانشگاه سان دیگو با بررسی های خود موفق به ایجاد یک مدل مناسب از افراد مبتلا به آلزایمر در شرایط آزمایشگاهی شدند.این گروه با استفاده از سلول های مغزی افراد مبتلا به آلزایمر توانستند شرایط را برای بررسی داروهای مختلف  ودرمان این افراد فراهم نمایند .
یکشنبه، 09 بهمن 1390 - 10:02
سلول های بنیادی خون بند ناف و بهبود کنترل متابولیکی دربیماران مبتلا به دیابت نوع I
استفاده از  سلول های بنیادی خون بند ناف در درمان دیابت نوع I نتایج قابل توجهی را به دنبال داشته است. سلول های بنیادی با بازسازی ساختار سلول های لنفوسیت T ٬ تولید دوباره انسولین را درپانکراس به دنبال خواهد داشت ، در نتیجه پی آمد چنین پدیده ای کاهش مقدار انسولین تزریقی  در بیماران مبتلا به دیابت خواهد بود..
یکشنبه، 09 بهمن 1390 - 08:22
جرم و جنايت در ژن‌ها نهفته‌اند!

محققان دانشگاه تگزاس به بررسي اين موضوع پرداخته‌اند كه مجرمان مادام العمر احتمالا به صورت ژنتيكي براي ارتكاب جرم برنامه‌ريزي شده‌اند.

یکشنبه، 09 بهمن 1390 - 08:16
توليد داروي نوتركيب جلوگيري از بروز سكته‌هاي مغزي و قلبي توسط محققان داخلی
رئيس مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران، در تشريح عملكرد اين مركز به توليد داروي هپاتيت B و C و داروي نوتركيب جلوگيري از بروز سكته‌هاي مغزي و قلبي اشاره كرد.
یکشنبه، 09 بهمن 1390 - 08:08
ژن درمانی برای توسعه تجاری آماده است
زمان توسعه تجاری ژن درمانی فرا رسیده است. دسترسی بیماران مبتلا به بیماری های قابل درمان وعلاج پذیر با ژن درمانی به این فن آوری نشان دهنده اثربخشی و امکان پذیر بودن آن است.
یکشنبه، 09 بهمن 1390 - 07:57
سه جایگاه ژنتیکی جدید در ارتباط با سرطان پستان شناسایی شد
محققان سه جایگاه ژنتیکی جدید را درارتباط با افزایش حساسیت به سرطان پستان شناسایی کردند. همانگونه که در مقاله منتشر شده در نشریه Nature Genetics  شرح داده شده است ،این سه جایگاه جدید به 22  جایگاه قبلی که قبلا یافت شده و به نظر می رسد با غده پستان ، رشد استخوان و سیگنالینگ گیرنده استروژن در ارتباط است اضافه خواهد شد.
شنبه، 08 بهمن 1390 - 15:51
کشف پروتئینی که می تواند به کشف داروی جدید HIV منجر شود
گروهی ازمحققان دانشکده بهداشت جان هاپکینز اخیرا پروتئین جدیدی را کشف کردند که ویروس HIV را قادر به نابود کردن سلول های انسانی می سازد. این یافته به طور بالقوه می تواند به داروی جدیدی برای درمان HIV منجر شود.این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.
شنبه، 08 بهمن 1390 - 15:40
برگزاری اولين كارگاه تئوري و عملي «نوروايمونوسايكواونكوژنتيك»
اولين كارگاه تئوري و عملي «نوروايمونوسايكواونكوژنتيك» به همت پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري، سوم تا پنجم اسفندماه سال جاري برگزار مي‌شود.
شنبه، 08 بهمن 1390 - 08:32