(آرشیو ماه اردیبهشت 1393)
رشد عضلات در پای افراد آسیب دیده با استفاده از مهندسی بافت و سلول های بنیادی
محققین ورقه های نازک داربست زیستی گرفته شده از خوک را به افرادی که دچار ناتوانی عضلانی در پایشان بودند، پیوند زدند. استفاده از این داربست ها و ورزش درمانی منجر به فراخواندن سلول های بنیادی به محل آسیب و ترمیم بافت آسیب دیده می شود.
ﺳﻪشنبه، 16 اردیبهشت 1393 - 08:30
 کشف منبع جدید سلول های بنیادی بافت چربی
پژوهشگران می گویند منبع جدیدی از سلول های بنیادی را کشف کرده اند که بافت چربی را تولید می کنند. این سلول ها در محیط in vitro در مطالعات مربوط به شکل گیری بافت چربی و تولید داروهای ضد چاقی جدید می توانند به کار آیند.
ﺳﻪشنبه، 16 اردیبهشت 1393 - 08:00
افتتاح نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران از فردا
با حضور 10 سخنران خارجی:‌
نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران 16 اردیبهشت با سخنرانی دکتر ملک‌زاده معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مهدی تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر پاکدامن رئیس انجمن متخصصین مغز و اعصاب ایران و 10 سخنران صاحب نام از کشورهای انگلستان، فنلاند، دانمارک، هلند و آلمان در تالار عدالت دانشگاه شهید بهشتی و به همت مرکز ملی نقشه‌برداری مغز برگزار می‌شود.
دوشنبه، 15 اردیبهشت 1393 - 12:41
نقش مسیر سیگنالینگWnt  در ترمیم سلول های بنیادی خون ساز مغز استخوان بعد از پرتودرمانی
محققین دانشگاه کالیفرنیا گزارش داده اند که پروتئین بتا-کتنین نقشی حیاتی را در احیا سلول های بنیادی خون ساز آسیب دیده به دلیل پرتودرمانی ایفا می کند.
دوشنبه، 15 اردیبهشت 1393 - 10:30
پیوند سلول های بنیادی برخی مردان عقیم به موش ایجاد سلول های زایا(germ cells) می کند
سلول های بنیادی ایجاد شده از پوست مردان بالغ نابارور، زمانی که به سیستم تولید مثلی موش پیوند شدند ایجاد سلول های زایای اولیه می کند که در حالت طبیعی به اسپرم تبدیل می شوند.
دوشنبه، 15 اردیبهشت 1393 - 10:00
تازه ترین خبر از درمان بیماری های قرنیه با سلول های بنیادی
کارشناس ارشد بیمارستان فارابی
کارشناس ارشد آزمایشگاه حیوانات بیمارستان فارابی از امکان استفاده سلول های بنیادی که از منابع مختلف به دست می آیند در درمان انواع بیماری های قرنیه خبر داد.
دوشنبه، 15 اردیبهشت 1393 - 09:29
کاهش مرگ ناشی از بیماری های قلبی به کمک سلول درمانی
بیماری های قلبی عامل اصلی مرگ در ایالاتت متحده است که سالانه جان یک میلیون نفر را در این کشور می گیرد. اما مطالعه ای که جدیدا صورت گرفته است نشان می دهد که استفاده از سلول درمانی می تواند بر علیه این بیماری موثر باشد.
دوشنبه، 15 اردیبهشت 1393 - 08:30
فناوری جدید شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی پستان
محققان دانشگاه نورث وسترن موفق به ارائه نانوساختار درخشانی موسوم به نانومُنور شدند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را در مراحل اولیه تشکیل شناسایی کند.
دوشنبه، 15 اردیبهشت 1393 - 08:09
مخلوط کردن سلول های بنیادی با خاک رس برای ترمیم بافت انسانی
ژل های ساخته شده از خاک رس می تواند محیطی را برای تحریک سلول های بنیادی و برای ترمیم بافت های آسیب دیده مانند استخوان، پوست، قلب و ... ایجاد کند.
دوشنبه، 15 اردیبهشت 1393 - 08:00
دستاورد جدید محققان کشور در افزایش سطح ایمنی واکسن هپاتیت ب
محققان ایرانی با استفاده از روشی ساده و کم هزینه برای افزایش سطح ایمنی حاصل از واکسن هپاتیت B به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یافته‌اند که پس از موفقیت این طرح در مطالعات تکمیلی در سطح مدل انسانی، می‌توان به تولید صنعتی و صادرات این محصول امید داشت.
یکشنبه، 14 اردیبهشت 1393 - 11:56
 استفاده از اکسید آهن، جدیدترین روش مانیتورینگ سلولی
رئیس واحد فراهم آوری سلول های بنیادی بیمارستان فارابی
رئیس واحد فراهم آوری سلول های بنیادی بیمارستان فارابی، با تاکید بر لزوم ردیابی سلول های تزریق شده به بدن گفت: استفاده از اکسید آهن، جدیدترین روش مانیتورینگ سلولی است.
یکشنبه، 14 اردیبهشت 1393 - 11:50
حفظ پرتوانی سلول های بنیادی و نقش کلیدی پارازیت های ویروسی
محققین ژاپنی با همکاری محققین دانمارکی مطالعه ای را انجام داده اند و کشف کرده اند که jumping DNA که آن را تحت عنوان رتروترانسپوزون می شناسند و به درون ژنوم میزبان الحاق می شوند، ممکن است نقش مهمی را در حفظ پرتوانی سلول های بنیادی داشته باشد.
یکشنبه، 14 اردیبهشت 1393 - 08:45
درمان مبتلایان به سرطان تخمدان مقاوم به شیمی درمانی
محققان روشی را برای کاهش مقاومت نسبت به شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان ابداع کرده اند. در این روش دو آنزیم که موجب تغییرات اپی ژنتیکی می شوند مورد هدف قرار می گیرند.
یکشنبه، 14 اردیبهشت 1393 - 08:15
دستیابی به موفقیت در زمینه سلول های بنیادی، درمانی ویژه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع1
تیمی از محققین در نیویورک ادعا کرده اند که برای اولین بار رده سلول های بنیادی جنینی مختص بیماری دیابت را با استفاده از دو مجموعه کروموزومی ایجاد کرده اند.
یکشنبه، 14 اردیبهشت 1393 - 07:45
ایران یکی از ۳ کشور درمان‌کننده سوختگی قرنیه با سلول‌های بنیادین
رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان خبر داد
رئیس مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه ایران یکی از ۳ کشور دنیاست که درمان سوختگی قرنیه بوسیله سلول‌های بنیادین را انجام می‌دهد، گفت: اکنون ماهانه ۳ یا ۴ نفر بوسیله این روش، سلامتی خود را بازمی‌یابند.
شنبه، 13 اردیبهشت 1393 - 14:06