(آرشیو ماه اردیبهشت 1394)
ایران جزو 10 کشور بهره‌مند از دانش سلول‌‎های بنیادی/50 هزار نمونه در بانک خون بندناف ذخیره‎سازی شد
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان:
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: ایران جزو 10 کشور جهان در بهره‌مندی از دانش سلول‌‎های بنیادی است.
ﺳﻪشنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 13:06
ردیابی تکامل سلول های بنیادی در مطالعات فسیل دندان جوندگان
با مطالعه دندان فسیل شده از هزاران گونه جونده منقرض شده، محققین در دانشگاه هلسینکی و UC San Francisco نشان داده اند که چگونه مکانیسم های تکاملی پایه موجب به وجود آمدن سلول های بنیادی پستانداران جدید شده است.
ﺳﻪشنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 09:30
مورد چالش قرار گرفتن ارتباط بین سلول های بنیادی و سلول های تغذیه کننده( feeder cells)
سلول های بنیادی زمانی که در ظروف کشت رشد می کنند به سلول های تغذیه کننده شان(feeder) وابسته هستند و تصور می شود که این چسبندگی به این دلیل اتفاق می افتد که سلول های تغذیه کننده به عنوان سیستم حمایت کننده عمل می کنند و مواد غذایی لازم را برای این سلول های بنیادی فراهم می آورند.
ﺳﻪشنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 09:00
شناسایی ارتباط مولکولی بین آسیب DNA و پیری زودرس
آسیب های DNA در انسان به مرور زمان تجمع پیدا می کنند و افراد پیر دیگر قادر به ترمیم مناسب DNA نیستند.
ﺳﻪشنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 08:30
کشف یک پروتئین که قادر به تنظیم ترمیم DNA طی تشکیل اسپرم است
محققین در دانشگاه بارسلونا کشف کرده اند که یک مسیر سیگنالینگ که با پروتئین ATM شروع می شود، ترمیم DNA را طی تولید اسپرم به وسیله میوز تنظیم می کند.
ﺳﻪشنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 08:00
دوشنبه، 14 اردیبهشت 1394 - 11:00
تیمار پیش از تولد به وسیله سلول های بنیادی مشکلات حرکتی ایجاد شده به وسیله spina bifida را بهبود می بخشد
ناتوانی اندام حرکتی تحتانی ناشی از spina bifida ممکن است به طور موثر قبل از تولد و با ترکیب یک سلول درمانی منحصر بفرد و جراحی درمان شود. این مطالعه جدید به وسیله محققین در UC Davis صورت گرفته است.
دوشنبه، 14 اردیبهشت 1394 - 10:00
شناسایی ارتباط بین پروتئین های دخیل در آلزایمر با استفاده از سلول های بنیادی
محققین دریافته اند که پروتئین هایی که پیشرفت آلزایمر را کنترل می کنند در یک مسیر به هم مرتبط هستند و داروهایی که این مسیر را هدف قرار می دهند، ممکن است درمانی برای این بیماری باشند که بیش از 40 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است.
دوشنبه، 14 اردیبهشت 1394 - 09:45
افزایش نگرانی ها در مورد اولین نوزاد انسان دستکاری ژنتیکی شده در جهان
همه چیز با یک شایعه شروع شد و به دنبال آن شش هفته پیش نشریه معتبر nature زنگ خطر را به صدا درآورد و نگرانی های شدید خود را از پیامدهای اخلاقی و ایمنی تولید اولین جنین انسانی تراریخته در جهان اعلام کرد.
دوشنبه، 14 اردیبهشت 1394 - 09:30
روشی برای شناسایی سلول های بنیادی پرتوان القا شده در آزمایشگاه با استفاده از آنتی ژن رد تومور
محققین در دانشگاه کالیفرنیا از یک آنتی ژن رد تومور به نام TRA برای شناسایی سلول های بنیادی پرتوان القا شده در آزمایشگاه استفاده کرده اند. این آنتی ژن سلول های بنیادی که به مرحله پرتوانی رسیده اند را شناسایی می کند.
یکشنبه، 13 اردیبهشت 1394 - 10:00
درمان نارسایی های قلبی ایجاد شده به دلیل موتاسیون، به وسیله ژن درمانی و iPSCها
ژن درمانی می تواند مواد ژنتیکی مربوط به نارسایی قلبی را بیرون کشیده و آن را با یک ژن سالم در سلول های قلبی انسان جایگزین کند. این مطالعه به وسیله محققین در مدرسه پزشکی Mount Sinai صورت گرفته است.
یکشنبه، 13 اردیبهشت 1394 - 09:40
تبدیل کردن همه انواع خون های اهدا شده به یک نوع همگانی
هر روز هزاران نفر به خون های اهدا شده نیاز پیدا می کنند اما تنها گروه های خونی فاقد آنتی ژن A و B مانند O هستند که می توانند به هر فردی که خون احتیاج دارد اهدا شوند و آن هم معمولا یک منبع کوتاه مدت است.
شنبه، 12 اردیبهشت 1394 - 12:35
نقش تلومرها در سلول های بنیادی گیاهی و استفاده از این یافته ها در مطالعات جانوری در آینده
نقشی که تلومرها در سلول های پستانداران بازی می کنند سال هاست که شناخته شده است. هم چنین مشخص شده است که توالی های DNA غیرکدکننده که در انتهاهای کروموزومی وجود دارند، آن ها را حفاظت کرده و برای تضمین تقسیم صحیح سلولی ضروری هستند.
شنبه، 12 اردیبهشت 1394 - 12:31
کشف عامل اصلی پیری که می تواند به آهسته کردن رو ند پیری یا معکوس کردن آن کمک کند
در این مطالعه محققین در انستیتو سالک دریافته اند که موتاسیون های ژنتیکی دخیل در سندرم ورنر، منجر به حذف دسته جات DNA به نام هتروکروماتین می شوند. سندرم ورنر، اختلالی است که منجر به پیری زودرس و مرگ می شود.
شنبه، 12 اردیبهشت 1394 - 12:29
یک ژل زیست فعال برای درمان آسیب های زانو
آسیب دیدگی زانو امری متداول در بین بسیاری از ورزشکاران و حتی افراد معمولی است و گزینه های جراحی موجود، برای ترمیم غضروف آسیب دیده زانو نیز گران قیمت هستند، می توانند مشکل ساز باشند و اغلب هم در بلندمدت جواب گو نیستند و حتی بعد از جراحی ممکن است دژنراسیون غضروف منجر به افزایش آرتریت های دردناک شود.
شنبه، 12 اردیبهشت 1394 - 12:27