(آرشیو ماه دی 1398)
نقش پیش ساز های چربی در حمایت از سلول های بنیادی عضلانی
محققان بر این باورند که پیش سازهای فیبرو/چربی زا جمعیتی از سلول های مزانشیمی را در عضلات اسکلتی شامل می شوند که پتانسیل عضله زایی ندارند اما از متعهد شدن سلول های بنیادی عضلانی حمایت می کنند و می توانند به رده های چربی و بافت فیبروزی تمایز یابند.
دوشنبه، 23 دی 1398 - 11:59
سلول های بنیادی می توانند عوارض جانبی حاصل از پرتودرمانی را کاهش دهند
یکی از راه های درمان سرطان استفاده از روش پرتو درمانی است. با این حال، پرتو درمانی می تواند آسیب قابل توجهی نیز به بافت های طبیعی فرد وارد کند. سلول های بنیادی مزانشیمی پتانسیل کاهش دادن میزان این آسیب را دارند اما این پتانسیل را نیز دارند که موجب تقویت سلول های توموری باقی مانده نیز شوند.
دوشنبه، 23 دی 1398 - 09:59
پروژسترون چگونه سقط جنین را تحت تاثیر قرار می دهد
حدود 20 درصد بارداری ها به سقط جنین منتهی می شوند که اغلب در سه ماهه اول باردرای اتفاق می افتد و دلیل امر می تواند عوامل مختلفی از عفونت گرفته تا ناهنجاری های کروموزومی باشد.
دوشنبه، 23 دی 1398 - 09:52
شناسایی دو ژن که تکوین تومورهای روده ای را آهسته می کنند
تومورهای روده ای خوش خیم با موتاسیون هایی که دو ژن سرکوب کنندگی توموری خاص را حذف یا غیر فعال می کنند، سریع تر به صورت سرطان و بدخیم در می آیند.
یکشنبه، 22 دی 1398 - 12:00
استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی برای درمان بیماری های مربوط به میلین
پیش سازهای محدود شده گلیالی(GRPs) قادر به تمایز به اولیگوندروسیت ها و آستروسیت ها هستند و مطالعات گذشته نشان داده است که این سلو لهای می توانند بعد از یک التهاب کانونی مربوط به دمیلینه شدن طناب نخاعی، عملکرد الکتروفیزیولوژیک را حفظ کنند، از بازسازی آسیب نخاعی حمایت کنند، میلین جدید بسازد و برخی از نواقص رفتاری مربوط به پرتو درمانی را معکوس کنند.
یکشنبه، 22 دی 1398 - 11:30
گامی به سمت تولید جوهر پرینتر سه بعدی و تولید تخمدان بیوپروتزی
برای اولین بار محققین جایگاهی از پروتئین های ساختاری را در تخمدان خوک شناسایی کرده و ترسیم کرده اند. تولید جوهرهای پرینترهای سه بعدی با این پروتئین ها می تواند به تولید تخمدان های بیو پروتزی مناسب برای ایمپلنت به زنان کمک کند.
یکشنبه، 22 دی 1398 - 11:00
ساعت سلولی تنظیم کننده تکوین ستون مهره های انسان
بیش از 20 سال قبل، زیست شناس تکوینی "اولیور پورکوئه" مجموعه ای از ساعت های تکوینی را در جنین های جوجه کشف کرد که هر فعالیت آن موجب تحریک تشکیل ساختارهایی موسوم به سومایت می شد که در نهایت ستون مهره ها را شکل می دهند.
شنبه، 21 دی 1398 - 09:35
فاز سه بالینی استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی برای فیستول مقعدی
فیستول در تعریف لغت به ارتباط ۲ یا چند سطح یا حفره از بدن به همدیگر گفته می شود. فیستول مقعدی یا پری آنال عبارت است از یک ارتباط بین داخل مقعد با پوست اطراف مقعد است. که می تواند یک ارتباط ساده و کوتاه باشد و یا ارتباط عمیق و پیچیده و مسیرهای انحرافی زیادی باشد.
شنبه، 21 دی 1398 - 09:00
مکمل های روی و اسید فولیک قادر به تقویت باروری مردان نیستند
مطالعه ای جدید در دانشگاه یوتا نشان داده است برخلاف آن چه پیش از این گفته می شد، مکمل های غذایی روی(Zn) و اسید فولیک می توانند درمانی برای ناباروری مردان باشند، آن ها قادر به بهبود نرخ بارداری، تعداد اسپرم و پتانسیل اسپرم نیستند.
شنبه، 21 دی 1398 - 08:30
استفاده از امواج الکترومغناطیسی برای بازسازی استخوان
محققان در مطالعه ای به بررسی اثر میدان الکترومغناطیسی پالس دار روی سلول های استئوبلاستی پرداخته اند.
شنبه، 21 دی 1398 - 08:00
تولید خون با توجه به نیاز: ما چقدر به این امر نزدیک شده ایم؟
بازسازی و جایگزینی سیستم خونی در انسان پتانسیل درمانی زیادی برای درمان بسیاری از اختلالات از جمله سرطان های خون، کم خونی داسی شکل و ... دارد. بازسازی موفقیت آمیز خون نیازمند پیوند موفقیت آمیز و پذیرش سلول های بنیادی خون ساز(HSCs) دارد تا با رسیدن به نیچ شان سلول های خونی از جمله پلاکت ها، سلول های سفید و قرمز خون را تولید کنند.
چهارشنبه، 18 دی 1398 - 12:15
مارکر سلول های بنیادی خون ساز: یک بازیگر کلیدی در انتوژنی خون سازی
گروهی از محققین دانشگاه اوزاکا نشان داده اند که مولکول چسبندگی انتخابی سلول های اندوتلیالی(ESAM) به عنوان یک مارکر سطحی سلول های بنیادی خون ساز(HSCs) و سلول های اندوتلیالی عروقی(ECs) نقش مهمی را در انتوژنی خون سازی(بویژه تکوین اریتروپوئز نوع بالغ) در موش بازی می کنند.
چهارشنبه، 18 دی 1398 - 11:40
مختل کردن گیرنده های گلایسین برای مطالعه تکوین جنینی و عملکرد مغزی
گیرنده های گلایسین یکی از گیرنده های مهار فراوان موجود در سیستم عصبی مرکزی هستند و نقش های مهمی را در انواع فرایندهای فیزیولوژیک بازی می کنند.
چهارشنبه، 18 دی 1398 - 11:00
نزدیک شدن به شناسایی بهتر سلول های بنیادی لوکمیایی
لوکمیای میلوئید حاد یکی از شایع ترین لوکمیاها در بالغین است و بوسیله تکثیر غیر طبیعی سلول های نابالغ موسوم به میلوبلاست ها مشخص می شود که به مغز استخوان هجوم برده و به درون خون تکثیر می شوند و روی تکثیر سایر سلول های سالم اثر می گذارند. هر چند عمده بیماران به شیمی درمانی پاسخ می دهند اما تعداد زیادی نیز مجددا دچار عود مجدد بیماری می شوند.
یکشنبه، 15 دی 1398 - 09:30
تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR و امید به درمان کم خونی داسی شکل
به لطف تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR، محققین به درمان بیماری کم خونی داسی شکل به عنوان یک اختلال خونی ژنتیکی امیدوار شده اند.
یکشنبه، 15 دی 1398 - 09:00
صفحه 2 از 3ابتدا   قبلی   1  [2]  3  بعدی   انتها   
کلیدواژه
کلیدواژه