(آرشیو ماه مرداد 1398)
سیستم های مبتنی بر میکروفلوئیدیک برای تشخیص و درمان سرطان
نسل جدید آزمایشگاهی پاتولوژی بر مبنای چیپ ها یا تراشه هایی استوار هستند که انقلابی در علم ایجاد کرده اند و می توان از آن ها برای تشخیص و درمان سرطان استفاده کرد.
ﺳﻪشنبه، 22 مرداد 1398 - 08:00
درمان نابینایی ارثی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ویرایش ژن
دانشمندان قصد دارند برای نخستین بار از فناوری ویرایش ژن موسوم به CRISPR برای درمان نابینایی موروثی کودکان و بزرگسالان استفاده کنند.
دوشنبه، 21 مرداد 1398 - 13:00
دریافت بودجه NIH برای مطالعه مکانیسم های ترمیمی و بازسازی کننده روده
شیمی درمانی و پرتو درمانی سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد اما این درمان ها عوارض ناخواسته ای روی سلامت بافت دارد.
دوشنبه، 21 مرداد 1398 - 12:00
نوکلئوتیدهای DNA سرنخی برای کشف اکسیر جوانی
پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی "علیرضا دلفرح" دانشمند ایرانی، ترکیب خاصی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به متوقف کردن روند پیری بیانجامد.
دوشنبه، 21 مرداد 1398 - 11:30
کشف پروتئین جدیدی در تار عنکبوت با قابلیت استفاده در پزشکی بازساختی
پژوهشگران آمریکایی و اسلوونیایی در بررسی تار نوعی عنکبوت، پروتئین جدید و پیش از این کشف نشده ای را شناسایی کرده اند که می توان امیدوار بود از ویژگی های آن در مهندسی بافت و پزشکی بازساختی استفاده کرد
دوشنبه، 21 مرداد 1398 - 11:00
نیروهای مکانیکی سرنوشت سلول را طی تشکیل مغز کنترل می کنند
مطالعه ای جدید بوسیله تیمی از محققین در UPF نشان می دهد که طی تکوین جنینی مغز، سلول هایی که بین قطعات مجاور هستند نیروی مکانیکی تولید شده طی ریخت زایی را برای تنظیم تعادل بین سلول های بنیادی پیش ساز و نورون های تمایز یافته تشخیص می دهند.
دوشنبه، 21 مرداد 1398 - 10:20
استفاده از سلول های بنیادی برای درک نحوه بروز سندرم X شکننده
دکتر یانگوچو ما و همکارانش در بیمارستان کودکان رابرت لوری شیکاگو کشف کرده اند که چگونه نقص ژنتیکی در سندرم X‌ شکننده(نوعی از اوتیسم) تولید نورون ها در زمان بحرانی از تکوین مغز جنینی را به تاخیر می اندازد.
دوشنبه، 21 مرداد 1398 - 09:38
استفاده از ایمنی درمانی برای لنفومای مقاوم به درمان
محققین مونت سینای برای اولین بار راهی برای استفاده از داروهای ایمنی درمانی علیه لنفومای غیر هوجکین مقاوم به درمان ارائه داده اند که شامل ترکیب این داروها با پیوند سلولی است و به عقیده محققین می تواند موفقیت این داروها را در مورد سرطان هایی مانند ملانوما و ریه به طور قابل توجهی افزایش دهد.
چهارشنبه، 16 مرداد 1398 - 10:00
القای اتوفاژی بوسیله وزیکول های خارج سلولی مشتق از سلول های بنیادی عصبی برای کمک به ریکاوری آسیب طناب نخاعی
پیوند سلول های بنیادی ممکن است ریکاوری عملکردی را بعد از یک آسیب حاد طناب نخاعی افزایش دهد که این امر تا حدی از طریق قابلیت های حفاظت کنندگی عصبی است، با این حال معمولا نقطه ضعفی که وجود دارد بقای اندک سلول ها در ریز محیط آسیب بعد از پیوند است، هر چند می توان به موارد دیگری مانند تمایز زدایی سلولها، رد پیوند و تشکیل تومور نیز اشاره کرد.
چهارشنبه، 16 مرداد 1398 - 09:30
سرنخ های جدیدی در مورد نحوه شروع اوتیسم
پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی نشان داده اند که یک ژن خاص به سازماندهی داربست های سلول های مغزی موسوم به پیش سازهای شعاعی که برای تشکیل مغز الزامی است کمک می کند. مطالعات گذشته نشان داده اند که در افراد مبتلا به اوتیسم این ژن جهش یافته است.
چهارشنبه، 16 مرداد 1398 - 09:00
یک ترکیب آنتی اکسیدان مشتق از سویا ممکن است مانع از تخریب عروقی خونی ناشی از ماری جوآنا شود
در تست های آزمایشگاهی، مشخص شده است که یک ترکیب موجود در سویا می تواند مانع از آسیب وارده به پوشش عروق خونی قلب و سیستم گردش خون شود و ممکن است روزی راهی را برای ممانعت از عوارض جانبی قلبی عروقی استفاده ماری جوانا به عنوان یک دارو در پزشکی ارائه دهد.
ﺳﻪشنبه، 15 مرداد 1398 - 09:37
کپسولی برای جمع آوری باکتری‌های گوارشی موجود در روده
محققین دانشگاه Tufts آمریکا به سرپرستی دکتر حجت الله رضایی نژاد موفق به ایجاد کپسولی شده اند که قادر است باکتری های موجود در روده را جمع آوری کند.
دوشنبه، 14 مرداد 1398 - 12:00
استفاده از نانوذرات برای نابودی سلول های سرطانی
محققین دانشگاه واندربیلت آمریکا تکنیک جدیدی را ارائه کرده اند که از نانوذرات برای افزایش کارایی سلول‌های ایمنی بدن استفاده می‌کند و به پژوهشگران کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی که از طریق جریان خون مهاجرت می‌کنند از بین ببرند.
دوشنبه، 14 مرداد 1398 - 11:30
مجوز برای اولین آزمایش جنین انسان-حیوان(کایمرا)
یک دانشمند ژاپنی در پی آزمایش اولین جنین انسان- حیوان(کایمرا) است که به رغم مزایایی که برای اهدای عضو خواهد داشت نگرانی‌های شدید اخلاقی را برانگیخته است.
دوشنبه، 14 مرداد 1398 - 11:00
مهار پروتئین p38 تشکیل عروق خونی را در سرطان کولون تقویت می کند
یک مطالعه در انستیتو تحقیقات زیست پزشکی بارسلونا(IRBB) نشان می دهد که مهار پروتئین p38 تشکیل عروق خونی جدید را در سرطان کولون انسانی و موشی تقویت می کند. این فرایند موسوم به آنژیوژنز یا رگزایی برای سوخت رسانی به سلول های سرطانی حیاتی است و به آن ها اجازه رشد و در نهایت متاستاز را می دهد.
دوشنبه، 14 مرداد 1398 - 10:19