تاریخ انتشار: شنبه 22 مهر 1391
کاردرمانی مبتلایان به فلج مغزی در کنار سلول درمانی موثرتر می شود
سلول درمانی بیماران فلج مغزی/ بخش اول:

  کاردرمانی مبتلایان به فلج مغزی در کنار سلول درمانی موثرتر می شود

فرهنگ محمدخانی کارشناس کاردرمانی از دانشگاه شهید بهشتی حدود 11 سال است که در زمینه کاردرمانی فعالیت دارد. وی مدیر و موسس مرکز جامع توانبخشی ایران است. این مرکز سال 83 در زمینه توانبخشی کودکان آغاز به کار کرد و سال 1390 موفق به تغییر موسسه به عنوان مرکز توانبخشی تخصصی اطفال فلج مغزی شد. آنچه در زیرمیخوانید بخش اول گفتگوی صمیمی ماست.
امتیاز: Article Rating

در گفتگو با مدیر و موسس این مرکز جامع توانبخشی اهم فعالیت های آنها و نتایج کاردرمانی بر کودکانی که با سلول های بنیادی تحت درمان قرار گرفته اند را جویا شدیم.

آنچه در زیرمیخوانید بخش اول گفتگوی صمیمی ماست.

لطفا برای ما از خدماتی که مرکز توانبخشی ایران ارائه می دهد بفرمایید.

ارائه خدمات توانبخشي تخصصي کودکان از جمله  ، کاردرماني جسمي ، فيزيوتراپي ، گفتاردرماني، کاردرماني ذهني و توانبخشي تخصصي دست . بازی درمانی و اتاق تاریک درمرکزجامع توانبخشي ايران ازخردادماه سال1383 با مجوز رسمي وزارت بهداشت ودرمان افتتاح شد وکليه خدمات درماني اين مرکز غير دولتي تحت نظارت پزشکان متخصص و فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان است.

بخش کاردرمانی ذهنی به دو شاخه یعنی آموزش و اتاق تاریک رایانه ای تقسیم می شود. این اتاق تاریک جهت افزایش توجه و تمرکز و تحقیقات حسی است .

بهبود بیماران فلج مغزی که تحت درمان های حرکتی قرار می گیرند چند درصد است؟

چون مرکز به طور تخصصی بر روی کاردرمانی اطفال مبتلا به فلج مغزی متمرکز است، مراجعان دچار cp  یا فلج مغزی در سطوح مختلف هستند. بهبود بیماران بستگی به شرایط، سطح ضایعه و سن بیمار دارد. سطح ضایعه هرچه بیشتر باشد پیش آگهی کمتر است و هرچه سن پایین ترباشد پاسخ به درمان بهتر خواهد بود.

آیا نوع درمان برای همه یکسان است؟

خیر. همان طور که فلج مغزی انواع گوناگونی دارد درمان نیز بر همان اساس انتخاب می شود.
گاهی اوقات در فلج مغزی چهار اندام درگیر است و در برخی موارد اندام تحتانی را درگیر می کند و اندام فوقانی نسبتا سالم است. اگر در فلج مغزی مخچه بیمار درگیر شود، برای فرد مشکل تعادلی ایجاد می کند. نوع دیگر نیز بچه هایی هستند که مشکلات کنترل حرکتی دارند، یعنی حرکت اضافه یا پیچشی دارند.

این تشخیص هایی که روی  فلج مغزی ها داده می شود، نوع درمانشان را عوض می کند لذا نوع درمان و پیش آگهی به نوع بیماری بستگی دارد.

درباره بیمارانی که تحت سلول درمانی قرار گرفته اند و اکنون کاردرمانی می شوند برایمان بفرمایید.

یکی از این بیماران مبینا است که از سال 84 به این مرکز مراجعه می کند. چهار اندام او درگیر است و سفتی عضلات (اسپاسم) هم دارد و تونسیته عضلانی وی از تونسیته  طبیعی بیشتر است.

با توجه به استپاستیک بودن و نوع فلج مغزی، کاردرمانی های مخصوصی روی او انجام گرفت و اکنون به کمک gait plate تا حدودی موفق به راه رفتن شده است.ممارست والدین و کاردرمانی های انجام گرفته سبب شده تا جزء بچه هایی باشد که بیشترین جواب را گرفته است. مبینا حدود دو سال پیش تحت سلول درمانی قرار گرفت. پیشرفت های ایجاد شده بعد سلول درمانی اگرچه تاحدودی مثبت بوده اما به تحقیق بیشتر نیاز دارد.

باید تحقیق کرد که آیا به دلیل تزریق سلول درمانی به پیشرفت در درمان منجر شده یا درمان های دارویی ، کاردرمانی و سلول درمانی با یکدیگر این بهبود را رقم زده است.

به نظر شما سلول درمانی چقدر در بهبود مبینا موثر بوده است؟

سیستم گفتاری مبینا طی چند ماه اخیر بهتر شده و تغییر محسوسی داشته است ولی باید از سوی پزشک معالج وی بررسی و تحقیق شود که تاثیر سلول درمانی چقدر و تاثیر  گفتاردرمانی چند درصد بوده است . از لحاظ حرکتی هم، وی همواره یک روند پیشرفت تدریجی را داشته و بعد تزریق سلول های بنیادی نیز این روند پیشرفت ادامه داشته اما به گفته پدر و مادر این کودک روند بهبود تسریع شده است.

لطفا کمی درباره gait plate و سایر ابزار توانبخشی این مرکز برایمان توضیح دهید.

در مرکز توانبخشی وسایل به دو دسته تقسیم می شوند. یک سری وسایل کمکی است و یک سری توانبخشی .وسایل کمکی وسایلی هستند که ارتز و پروتز می گویند و توسط کارشناسان ارتوپد فنی ساخته می شود و بسته به نوع مشکل بیماری، برای بیمار تجویز می شود.

وسیله ای هم هست که توسط کارشناسان این مجموعه ساخته شده و gait plate (گیت پلیت) نام دارد. این وسیله که ثبت اختراع هم شده ، حدود سه سال است که شاید 50 یا 60 نفر از بیماران ما با آن راه افتاده اند و یا با آن راه می روند. حتی اگر به راه رفتن مستقل هم نرسیده باشند با این وسیله قدم بر می دارند.این وسیله در تمامي کودکاني که توانايي کنترل تنه وصاف نگه داشتن زانوها را داشته باشند (بتوانند کنار ديوار بايستند ) قابل استفاده است. کودکانی که توانایی نگه داشتن کمر را دارند، روی مچ پایشان کارگذاشته می شود و علی رغم سادگی و ارزانی، بسیار کارآمد است.

آیا بیمه ها، خدمات کاردرمانی به این بیماران را حمایت می کنند؟

فعلا بیمه های اصلی درمانی مانند تامین اجتماعی ویا خدمات درمانی کارکنان  قراردادی با رشته های کاردرمانی و گفتار درمانی ندارند و تعرفه های ما آزاد است. به نظرم شاید درمان طولانی مدت این بچه ها یکی از عللی باشد که بیمه ها از تحت پوشش قرار دادن آن خودداری می کنند اما درحال پیگیری هستیم تا بتوانیم بیمه آنها را فراهم کنیم.

ادامه دارد....

 

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 27 مهر,1391

مير طلائي

سلام ادرس كلينيك رو ميرسيد

یکشنبه, 23 مهر,1391

بنیان

پاسخ به arsalan :
با سلام
Gait plat ؛ توسط کارشناسان داخلی ساخته شده و در مرکز توانبخشی کودکان فلج مغزی قابل ارائه است.
بنابه گفته آقای محمدخانی کارشناس طراح این ابزار کمکی، این وسیله در تمامي کودکاني که توانايي کنترل تنه وصاف نگه داشتن زانوها را داشته باشند (بتوانند کنار ديوار بايستند ) قابل استفاده است. کودکانی که توانایی نگه داشتن کمر را دارند، روی مچ پایشان کارگذاشته می شود و علی رغم سادگی و ارزانی، بسیار کارآمد است
برای اطلاع از نحوه سلول درمانی و مراکز مجری این طرح با ما همراه باشید و به گزارش هایی که در هفته های بعد منتشر می شود مراجعه فرمایید.
با تشکر از شما .

یکشنبه, 23 مهر,1391

arsalan

با سلام مطالبب جالبی هستن اما کامل نیستن مثلا سلول درمانی در چه مراکزی انجام میشود؟2دستگاهgait plat را از کجا میشود تهیه کرد؟برای کودک cpاز نوع دایپلژی اسپاستیک استفاده میشود لطفا راهنمایی کنید پسرم 2سال و 6ماه دارد

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه