تاریخ انتشار: دوشنبه 05 آبان 1393
کشف سلول های بنیادی اصول موجود در مورد چگونگی تشکیل جنین را به چالش می کشد

  کشف سلول های بنیادی اصول موجود در مورد چگونگی تشکیل جنین را به چالش می کشد

تیمی تحقیقاتی از Mount Sinai-led نوع جدیدی از سلول های بنیادی را کشف کرده است که می تواند یا به سلول کبدی تبدیل شود یا این که سلول های مفروش کننده عروق کبدی را به وجود آورد. وجود بیش از یک نوع سلول در یک اندام تئوری مرسوم که حاکی از بوجود آمدن اندام ها از یکی از لایه های سلولی است را تا حدی به چالش می کشاند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnews، به لطف سلول های بنیادی، انسان ها از یک سلول ساده به موجودی تبدیل می شوند که بیش از 200 نوع سلول مختلف دارد. سلول بنیادی انسانی اصلی و ساده که همان جنین لقاح یافته است، این پتانسیل را دارد که به هر نوع سلول انسانی تبدیل شود. در واقع سلول های بنیادی تکثیر یافته، تخصصی شده و به میلیون ها سلول دارای عملکرد مانند سلول های عروق خونی، عضلات، استخوان و ... تبدیل می شوند. درون رحم، جنین اولیه انسانی از سه لایه زایا از سلول های بنیادی به نام های اندودرم، مزودرم و اکتوردم بوجود می آید. برای مثال اندودرم اندام های گوارشی را بوجود می آورد. اما آنچه که مهم است این است که به نظر می رسد که در تشکیل برخی از اندام ها تنها یک لایه جنینی دخالت ندارد.

 این محققین می گویند که ما سلول بنیادی را یافته ایم که هم می تواند به سلول کبدی تبدیل شود که تصور می شود از اندودرم منشا گرفته است و هم به سلول اندوتلیالی پوشاننده عروق تبدیل شود که به نظر می رسد از مزودرم مشتق شده است. به نظر می رسد نتایج این مطالعه با تئوری مرسوم در مورد لایه های زایا تا حدی مغایرت دارد که بیان می دارد که یک سلول بنیادی می تواند تنها به انواعی از سلول تبدیل شود که لایه زایایی که سلول بنیادی از آن مشتق شده می توانسته به آن ها تبدیل شود. اما سلول های اندوتلیالی می تواند از هر دو مزودرم و اندودرم منشا بگیرد. فرای رحم، بسیاری از اندام های انسانی دارای مخزنی از سلول های بنیادی تاحدی تمایز یافته هستند که آماده تمایز به سلول های جایگزینی هستند که مورد نیاز است. در این بین سلول های بنیادی وجود دارند که می دانند که باید به سلول کبدی تبدیل شوند اما به اندازه کافی بنیادینگی دارند که به بیش از یک سلول تبدیل شوند. با درک بیشتر فرایندهای سلول های بنیادی در کبد، مطالعات دیدگاه هایی را در مورد مکانیسم هایی که منجر به سرطان کبد می شوند، ارائه می دهند. این رشد سریع مشاهده شده در کبد جنینی در حال تکوین مشابه مسیرهای رشد مشاهده شده در تومورها است. در بین فاکتورهایی که این دو فرایند را ممکن می سازند، ساخت عروق خونی که اکسیژن و مواد غذایی را تامین می سازد یکی از آن ها است. یافته جدید این تیم تحقیقاتی، سلول های بنیادی با مبنای کبدی است که توانایی تبدیل شدن به بخشی از عروق خونی تازه تشکیل شده را دارند. بنابراین، فهمیدن جزئیات و چگونگی این فرایند می تواند منجر به درک بهتر شرطان شود. اگر این سلول های پیش ساز دو پتانسیله در تومورهای کبدی نیز وجود داشته باشند می توانند گزینه مناسبی برای هدف قرار گرفتن طی درمان های سرطانی باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: