تاریخ انتشار: شنبه 28 شهریور 1394
تولید اسفروئیدهای سلول های بنیادی امیدهایی را برای درمان IPF نشان می دهد

  تولید اسفروئیدهای سلول های بنیادی امیدهایی را برای درمان IPF نشان می دهد

در یک مطالعه کوچک اولیه، محققین در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی راهی ساده و سریع را برای تولید شمار زیادی از سلول های بنیادی و برای استفاده در درمان بیماری های مختلف نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این روش بدست آوردن و رشد سلول های بنیادی ریوی خود فرد بیمار برای درمان فیبروز ریوی ایدیوپاتیک(IPF) در موش امیدوار کننده نشان داده است و می تواند روزی روشی کمتر تهاجمی و موثر را برای کسانی که از فیبروز ریوی ایدیوپاتیک رنج می برند ارائه دهد.

ایده استفاده از سلول های خود فرد برای مبارزه با بیماری های چیز جدیدی نیست اما روش های رایج برای جداسازی سلول های بنیادی از مغز استخوان، چربی و خون بند ناف وقت گیر، گران و اغلب بی فایده است. محققین به دنبال راهی بودند که سلول های بنیادی را به نحوی به صورت سالم از اندام ها جداسازی کنند که هنوز در محیط پشتیبان شان قرار داشته باشند و محیطی را در خارج از بدن برای آن ها شبیه سازی کنند که رشد و تکثیر آن ها را حتی در صورت تزریق به بافت آسیب دیده تقویت کنند.

به جای تلاش برای جداسازی سلول های بنیادی ریوی منفرد یا تبدیل ژنتیکی سایر سلول ها به سلول های بنیادی ریوی، دکتر Cheng و همکاران از روش اسفروئیدهای چند سلولی برای بدست آوردن و رشد آن ها استفاده کردند. روش ایجاد اسفروئید می تواند برای کشت سلول های سرطانی و سلول های بنیادی جنینی مورد استفاده قرار گیرد. این سلول های بنیادی ریوی در مرکز اسفروئید قرار داشتند و به وسیله لایه ای از سلول های پشتیبان احاطه شده بودند. این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد که محیط اسفروئیدها می تواند برای غنی سازی سلول های بنیادی ریوی استفاده شود. در واقع در محیط اسفروئید نیچ طبیعی سلول های بنیادی برای آن ها شبیه سازی می شود. در این روش از هیچ گونه مواد اگزوژن یا ترانس ژن استفاده نمی شود و سلول ها به صورت 100 درصد مواد ژنتیکی خودشان را دارند. در یک مطالعه جانوری کوچک محققین سلول های بنیادی ریوی انسانی تولید شده در اسفروئید را روی موش مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک تست کردند. نتایج نشان داد که میزان التهاب و فیبروز در این موش ها کاهش یافت. زیبایی این فرایند این است که این سلول درمانی می تواند به صورت درون وریدی صورت گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: