تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 دی 1394
مدل ریاضی جدید که متابولیسم و انتشار دینامیک را در بافت های سه بعدی و ارگانوئیدهای مشتق از سلول های بنیادی توصیف می کند

  مدل ریاضی جدید که متابولیسم و انتشار دینامیک را در بافت های سه بعدی و ارگانوئیدهای مشتق از سلول های بنیادی توصیف می کند

پژوهشی جدید موجب روشن شدن برهمکنش های پیچیده عملکردی سلول های بنیادی و انتشار مولکولی در بافت عصبی شده است و این امر ممکن است بسیاری از وقایع مربوط به تمایز سلول های بنیادی و تشکیل بخش قشری مغز را توجیه کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در حالی که محققین در مطالعات اخیر موفق شده اند که روش های جدیدی را برای بازسازی سه بعدی بافت های عصبی و مسیرهای عصبی در مغز و نخاع ارائه دهند، دکتر ریچارد مک مورتی رویکرد ریاضیاتی جدیدی را برای درک غلظت مواد غذایی درون سازه های بافتی سه بعدی و چگونگی اثر گذاری آن ها روی رشد بافت ارائه داده است.

سلول های بنیادی دارای رفتارهای منحصربفردی هستند و به غلظت های خاصی از فاکتورهای مولکولی پاسخ می دهند که این بدین معنی است که درک دینامیک پیچیده سیگنالینگ مواد غذایی، انتشار و متابولیسم در بافت های سه بعدی بسیار مهم است. بسیاری از بافت های سه بعدی به امید شبیه سازی مینی اندام ها از سلول های بنیادی خود فرد بیمار بازسازی شده اند که از جمله آن ها مینی مغز ها یا ارگانوئیدهای مغزی هستند که می توانند برای مطالعه بیماری های عصبی استفاده شوند و یا این که روزی به بافت آسیب دیده بیمار پیوند شوند. بنابراین  توانایی هدایت و راهنمایی تکوین و عملکرد سلول های بنیادی به سمت اثرات دلخواه در ارگانوئیدها یکی از جنبه های مهم این مطالعه است. دکتر مک مورتی در این پژوهش جدید درصدد برآمد که از یک مدل سازی ریاضی استفاده کرده است تا به غلظت دقیق مواد غذایی مورد نیاز برای ایجاد بافت عصبی سه بعدی از سلول های بنیادی عصبی استفاده کند. با استفاده از این مدل سازی می توان فرایند بهبود مواد غذایی را در ارگانوئید مغزی سه بعدی بهبود بخشید. طی تکوین انسان، سلول های بنیادی از مرکز مغز در حال تکوین به سمت لایه های خارجی تر مهاجرت می کنند. این مدل ریاضی می تواند محدودیت های رشد ناشی از انتشار و متابولیسم را توضیح می دهد و هم چنین جنبه های فیزیکی تاثیرگذار رو مهاجرت این سلول های بنیادی عصبی را نشان می دهد. با استفاده از این مدل سازی ریاضیاتی و فیزیکی شما می توانید با استفاده از یک معادله متابولیسمی، رفتاری که سلول های بنیادی در ساخت یک سازه بافتی سه بعدی یا ارگانوئید در پیش خواهند گرفت را پیش بینی کنید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: