تاریخ انتشار: شنبه 21 فروردین 1395
پتانسیل سلول های بنیادی در درمان آتروفی نخاعی عضلانی و بهبود نورون های حرکتی

  پتانسیل سلول های بنیادی در درمان آتروفی نخاعی عضلانی و بهبود نورون های حرکتی

کسب اطلاعات جدید در مطالعات سلول های بنیادی ممکن است به ایجاد درمان های پیشرفته برای بیماری های نورون های حرکتی مانند آتروفی نخاعی عضلانی(SMA) و اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک(ALS) منجر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، نورون های انسان نیز مانند سایر سلول ها دارای تنوع بالایی هستند و درک این مطلب که چگونه این نورون های متنوع از سلول های بنیادی بوجود می آیند، اجازه مدل سازی دقیق بیماری ها و کشف داروها و استراتژی های درمانی جدید را فراهم می کند. محققین کالج لندن براین باورند که در طی تکوین جنینی، مجموعه ای از سیگنال ها در توالی ها، لایه ها و ترکیبات مختلف عمل می کنند تا در نهایت هویت خاصی را به سلول ببخشند. همه نورون ها از لوله عصبی منشا می گیرند که لوله ای متشکل از سلول های بنیادی منشا می گیرند که در بخش قدامی تحت تاثیر وجود فاکتورهایی مانندFGF‌و اسید رتینوئیک و القا شدن آرایه ای از ژن های Hox سر تشکیل می گردد. غلظت های دقیق فاکتور ها و نوع ژن های Hox منجر به فرستادن سلول های بنیادی مذکور به نواحی خاصی از سیستم عصبی از سر تا دم می شوند. در این میان سیگنال های دیگری نیز در امتداد محور پشتی شکمی فعال می شود که به نورون ها هویت های دیگری می دهند.

هم چنین محققین می دانند که سیگنالینگ سونیک هج هاگ در دو فاز عمل می کند، جایی که در غلظت های مختلف سلول های بنیادی را القا می کنند تا به نورون های حرکتی و نورون های بینابینی تمایز یابند. علاوه برانی، محققین براین باورند که سونیک هج هاگ ترکیبات مختلفی از فاکتورهای رونویسی را فعال می کند که منجر به تمایز بیشتر نورون های حرکتی به زیرنوع های مختلف می شوند. شناسایی بهتر این سیگنال و فاکتورهای رونویسی شرایط را فراهم می آورد تا در مطالعاتی که به منظور بازبرنامه ریزی یا دگر تمایزی سلول های تمایز یافته به سلول های بنیادی و سپس ایجاد نورون های حرکتی صورت می گیرد با دقت و صحت بیشتری عمل شود. تولید نورون های حرکتی دقیق تر می تواند منجر به بهبود بیماری هایی مانند آتروفی نخاعی عضلانی و ... شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: