تاریخ انتشار: دوشنبه 14 تیر 1395
طرح ایده‌ای جدید برای درمان سلول‌های سرطانی

  طرح ایده‌ای جدید برای درمان سلول‌های سرطانی

یکی از دانشجویان دکترای پژوهشکده علوم و فناوری نانوی دانشگاه صنعتی شریف ایده ای برای درمان سلول های سرطانی مطرح کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ مهندس امید باوی در طول مدت فرصت مطالعاتی با همکاری محققینی از دانشگاه های برتر استرالیا، آمریکا و آلمان مقاله ای درباره درمان سلول های سرطانی در مجله بین المللی نیچر "Nature Communications" یکی از معتبرترین مجلات علمی دنیا منتشر کرد.

در این تحقیق تکنیک‌های مختلف تجربی و محاسباتی شامل آنالیز EPR، الکتروفیزیولوژی و آزمایشات پچ-کلمپ، مدل‌سازی المان محدود (FE) و شبیه‌سازی دینامیک مولکولی (MD) به خدمت گرفته شده اند تا مدل باز و بست غشاء و نقش تعیین کننده آلفاهلیکس N-terminus در انتقال نیرو از لیپید به پروتئین و گشودگی کانال یونی اثبات شود.

رساله تعریف شده به راهنمایی اساتیدی از جمله پروفسور منوچهر وثوقی (پژوهشکده علوم وفناوری نانو و دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر یوسف جمالی (پژوهشگاه تحقیقات بنیادین (IPM) و دانشکده ریاضی دانشگاه تربیت مدرس) و پروفسور رضا نقدآبادی (پژوهشکده علوم و فناوری نانو و دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف) در حال انجام است.

باوی در خصوص تحقیقات انجام شده گفت: رفتار متنوع سیستم‌های زنده از حرکت و رشد عمودی درختان و سازگاری باکتری‌ها با شرایط اسمتیک پیرامونی گرفته تا انقباض ماهیچه‌ها و تغییرات فشار خون رگ‌ها و حس لامسه و شنوایی همه نتیجهی حضور و اندرکنش نیروهای مکانیکی با سلول است.

وی افزود: اگرچه جنس نیروها (نیروی گرانش، فشار اسمزی، تنش برشی سیال، حرکت امواج مکانیکی و ...) و مکانیزم عملکردی سلول‌های زنده کاملاً متفاوت است، اما وجود یک بخش حساس به نیروی مکانیکی در همه این سلول‌ها مشترک است که وظیفه‌اش دریافت سیگنال‌های مکانیکی (حسگری) و انتقال آن به فضای درون هسته (ترارسانی) است.

امید باوی گفت: فرایند حسگری و ترارسانی مکانیکی نقشی کلیدی در کنترل رفتار و تعامل موجودات زنده با یکدیگر و محیط پیرامونی آن‌ها دارد؛ یکی از انواع این گیرنده‌های مکانیکی که در گونه‌های سلولی متفاوتی از مهره‌داران و بی‌مهرگان وجود دارد، کانال‌های یونی تحریک شونده با نیروی مکانیکی (MSCs) هستند که با دریافت و انتقال سیگنال‌های مکانیکی به محیط درون سلولی، علاوه بر حسگری فشار، لمس، ارتعاش و شنوایی، در بسیاری از فرایندهای تنظیمی درون سلولی و پاسخ‌های بیولوژیکی نقش اساسی ایفا می‌کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: