تاریخ انتشار: دوشنبه 28 تیر 1395
روشی جدید برای کشت بلند مدت سلول های بنیادی بالغ

  روشی جدید برای کشت بلند مدت سلول های بنیادی بالغ

مسیرهای بلوک کننده کنترل کننده تمایز سلولی می توانند منجر به بهبود فرایندهای تکثیر سلولی و سلول درمانی شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین و پزشکان بیمارستان عمومی ماساچوست روش جدیدی را طراحی کرده اند که ممکن است انقلابی را در کشت سلول های بنیادی بالغ ایجاد کند. در گزارشی که آن ها اخیرا در Cell stem cell به چاپ رسانده اند، روشی را برای تولید و تکثیر سلول های بنیادی مجاری هوایی که از نمونه های بدست آمده طی درمان های روتین اختلالات ریوی جداسازی شده بودند، ارائه کرده اند.

روش هایی که در گذشته و تاکنون برای تکثیر سلول های بنیادی و نسل های حاصل از آن ها وجود داشته اند، در برخی موارد توانایی لازم برای تولید مقدار سلول کافی برای استفاده در سلول درمانی را نداشته اند. اما همان طور که گفته شد این محققین توانسته اند روش ساده ای را برای کشت سلول های بنیادی ارائه کنند که از پیچیدگی های روش ها و سیستم های قبلی برخوردار نیست.

در این روش آن ها روی مسیرهای پیام رسانی سلولی فوکوس کرده اند که در رشد و تمایز سلولی دخیل هستند، این دو مسیر شامل مسیرهای TGF-beta و BMPs می باشد که منجر به پیام رسانی به پروتئین های فرودست به نام SMADs می شوند. در این مطالعه محققین در ابتدا نشان دادند که مسیرهای TGF-beta و BMPs و پیام رسانی SMAD در سلول های تمایز یافته فعال هستند اما در سلول های بنیادی بالغ این گونه نیست. بعد از این که محققین نشان دادند که بلوک کردن SMAD می تواند مانع از تمایز سلول هاهی بنیادی مجاری هوایی در موش شود، آن ها دریافتند که بلوک کردن مسیرهای TGF-beta و BMPs نیز می تواند موجب تکثیر بسیاری از نسل های سلول های بنیادی مجاری هوایی شود. این محققین می گویند که با استفاده از نقش این مسیرهای پیام رسانی، می تواند پتانسیل تکثیری سلول های بنیادی را افزایش داد و بدین ترتیب از آن ها در مدل سازی بیماری ها، کشف داروها و سلول درمانی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: