تاریخ انتشار: دوشنبه 28 تیر 1395
درمان اولین فرد بالغ مبتلا به لوکمیا با استفاده از پیوند سلول های بنیادی

  درمان اولین فرد بالغ مبتلا به لوکمیا با استفاده از پیوند سلول های بنیادی

تکسان چاک اولین فرد بالغ در ایالات متحده است که پیوند سلول های بنیادی جدیدا مدیفه شده ای را دریافت کرده است. در این پیوند از سلول های خونی به صورت ژنتیکی مهندسی شده یکی از اعضای فامیلی وی استفاده شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، این سلول های خونی به صورت ژنتیکی مهندسی شده از پسر وی پیوند شده است و پسر وی این سلول ها را هدیه برای نجات جان پدرش می داند.

در سال 2013 بود که تکسان برای یک چک آپ معمولی سطح کلسترولش به پزشک مراجعه کرد اما پزشکان دریافتند که به سندرم میلودیسپلازی یا پره لوکمیا مبتلا است. در سال 2014 وی مبتلا به لوکمیای میلوئید حاد(AML) تشخیص داده شد. معاینات بیشتر نشان داد که وی دچار موتاسیون در ژنی به نام IDH2 است که منجر به تولید پروتئینی غیر طبیعی در بدن می شود که منجر به رشد سلولی بیش از حد می شود. هدف قرار دادن این موتاسیون و توقف تولید پروتئین غیر طبیعی می تواند به درمان این بیماری کمک کند. محققین از درمانی به نام AG-221 برای تکسان استفاده کردند و طی آن وی به مدت هشت ما روزانه چهار قرص استفاده کرد و مشاهده شد که بهبودی معناداری در وضعیت وی صورت گرفت. این امر وی را برای استفاده از پیوند سلول های بنیادی مهیا کرد. برای جلوگیری از رد پیوند و بروز GVHD، آن ها از سلول های بنیادی مشتق از فرزند وی استفاده کردند. در حال حاضر وی علایمی از بهبودی را نشان داده است و هیچ گونه عوارض جانبی را نشان نداده است. محققین امیدوارند که برای اولین بار یک فرد بالغ در آمریکا بتواند از مزایای سلول درمانی برای درمان لوکمیای میلوئید حاد استفاده کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: