تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آبان 1395
سلول های بنیادی بالغ دستکاری شده ممکن است به درمان آسیب نخاعی کمک کند

  سلول های بنیادی بالغ دستکاری شده ممکن است به درمان آسیب نخاعی کمک کند

محققین در UTHealth در مطالعه ای روی رت ها نشان دادند که پیوند سلول های بنیادی بالغ مدیفه شده به صورت ژنتیکی به طناب نخاعی آسیب دیده می تواند مسیرهای الکتریکی مرتبط با حرکت را احیا کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، طی آسیب نخاعی، دمیلینه شدن یا تخریب پوشش میلینی در سیستم عصبی اتفاق می افتد. پوشش میلینی بوسیله اولیگودندورسیت هایی صورت می گیرد که همچون لفافه ای آکسون اعصاب را در بر می گیرند و به تسریع فعالیت های عصبی و عایق بندی هدایت الکتریکی کمک می کنند، بدون میلین، اعصاب نمی توانند پیام مناسب را برای انجام حرکت به عضلات بفرستند.

در مطالعه ای که در UTHealth صورت گرفت، محققین دریافتند سلول های بنیادی بالغ(سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی یا OPC) مشتق از نخاع می توانند به اولیگودندروسیت تبدیل شوند. این سلول های جدید می توانند مسیرهای الکتریکی و در نتیجه عملکرد را احیا کنند که این نتیجه میلین زایی مجدد است.

موفقیت بزرگ این مطالعه در گام اول جداسازی سلول های پیش ساز از طناب نخاعی بالغ بود و در گام بعد، محققین قبل از پیوند این سلول ها، آن ها را برای بیان پروتئین فاکتور نوروتروفیک مژه ای (CNTF) به طور ژنتیکی دستکاری کردند. به نظر می رسد که پروتئین CNTF علاوه بر رشد اعصاب، بقا و تمایز سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی را نیز در محیط کشت تسهیل می کند. نکته جالب تر این مطالعه این بود که شواهد مربوط به میلین زایی مجدد نشان می دهد که این فرایند درست به صورت همزمان با تجمع آناتومیکی این مسیرهای حرکتی در ماده سفید نخاع اتفاق می افتد و این فرایند، این اطمینان را می دهد که مکانیسمی که به موجب آن سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی پیوند می شوند، می تواند ریکاوری عملکردی را از طریق میلین زایی مجدد احیا کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: