تاریخ انتشار: شنبه 25 دی 1395
استراتژی برای تبدیل سلول های بنیادی به نورون به عنوان ابزاری بالقوه برای تحقیقات عصبی

  استراتژی برای تبدیل سلول های بنیادی به نورون به عنوان ابزاری بالقوه برای تحقیقات عصبی

مطالعه اختلالات عصبی در آزمایشگاه با چالش های زیادی روبرو است که شاید تاحدی به دلیل دستیابی محدود به نورون های انسانی کاملا دارای عملکرد است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، تیمی از محققین سنگاپور به سرپرستی دکتر هیونسو جی در مدرسه پزشکی DUKE-NUS تکنیک قویی را برای تولید منطقی مجموعه ای از نورون ها با علایم اختلالات عصبی ارائه کرده اند.

نورون ها را می توان بر مبنای نوروترانسمیترهایی که آزاد می کنند تقسیم بندی کرد، برای مثال آن هایی که گلوتامات ترشح می کنند را نورون های تهییجی یا تحریکی و آن هایی که گاما آمینوبوتیریک اسید(GABA) ترشح می کنند را مهاری می نامند. این نورون های مهاری نقش مهمی را در شرایطی مانند صرع بازی می کنند اما اطلاعات اندکی در مورد آن ها در دست است که بیشتر به این دلیل است که پروتکلی که بتواند این سلول ها را به صورت کارآمد و سریع در محیط کشت ایجاد کند وجود ندارد. در واقع روش ها موجود برای تبدیل سلول های بنیادی به نورون ها آزاد کننده GABA به بیش از 6 ماه زمان نیاز دارند. در حالت معمول محققین سلول های بنیادی را با فاکتورهای رونویسی مختلف تیمار می کنند تا بتوانند این نورون های گاباارژیک را تولید کنند. در مطالعه ای که محققین سنگاپوری انجام داده اند از ترکیبی از سه فاکتور رونویسی استفاده کردند و توانستند بیش از 90 درصد سلول های بنیادی تیمار شده را ظرف مدت 35 روز به نورون های گاباارژیک تبدیل کنند. آن چه که بیش از پیش موفقیت این پروتکل را نشان می دهد این است که سلول های حاصل از این پروتکل بیش از نورون های مشتق از سایر روش ها، ویژگی های یک نورون گاباارژیک بالغ و دارای عملکرد را نشان می دهند. این نورون ها ویژگی های مولکولی و الکتروفیزیولوژیکی مشابه با نورون های واقعی داشتند و در محیط کشت و بعد از پیوند به موش، قادر به برقراری سیناپس های مهاری دارای عملکرد با سایر نورون ها بودند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: