تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 بهمن 1395

  نقشه برداری منحصربفرد متیلوم در جزایر پانکراسی تولید کننده انسولین

در سراسر زندگی ما، ژن های ما تحت تاثیر شیوه زندگی ما و عواملی مانند رژیم غذایی، ورزش، سن و بیماری ها قرار می گیرند و اثراتی را به جای می گذارند که در چیزی به نام متیلوم(methylome) ذخیره می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای اولین بار محققین در مرکز دیابت بیمارستان لوند سوئد توانسته اند نقشه ای از متیلوم کامل جزایر پانکراسی تولید کننده انسولین ترسیم کنند و بر مبنای آن به چندین کشف مهم دست یابند.

تا چند سال پیش، محققین تنها 1.5درصد متیلوم را آنالیز کردند که نقش اصلی را در فعال کردن یا غیر فعال کردن ژن های درون سلول ها برعهده دارد. اما با استفاده از تکنیک قوی جدید، محققین لوند توانسته اند تمام متیلوم را آنالیز کنند و بیان و عملکرد ژن های منحصربفرد را اندازه گیری کردند. ژنوم را می توان نقشه همه ژن های فرد و متیلوم را نقشه اپی ژنتیک فرد دانست که به ما اجازه می دهد دریابیم گروه های متیل در کجای ژنوم قرار گرفته اند. روشی که محققین مورد استفاده قرار دادند، 24 میلیون جایگاه را روی DNA شناسایی کردند. آن ها سلول های مشتق از افراد سالم و افراد مبتلا به دیابت نوع دو را آنالیز کردند و دریافتند که 25820 ناحیه از ژنوم آن ها از نظر متیلاسیون DNA متفاوت است. چندین نوع از این تغییرات می توانند با تولید انسولین مرتبط باشند. در واقع به نظر می رسد که دیابت نوع دو با افزایش درجه متیلاسیون و کاهش بیان ژن ها مرتبط است. به عبارت ساده تر، هر چه متیلاسیون افزایش می یابد، ژن ها پروتئین کمتری تولید می کنند. در ادامه محققین به مطالعه ژن PDX1 پرداختند که در تبدیل سلول های بنیادی  به سلول های بتای تولید کننده انسولین نقش مهمی را بازی می کند.در فرمی نادر از دیابت به نام MODY4، این بیماری به دلیل موتاسیون در ژن PDX1 رخ می دهد. در این مطالعه نیز محققین نشان دادند که دیابت اثر قویی را روی متیلاسیون PDX1 در سلول های تولید کننده انسولین به جای می گذارد و با کاهش فعالیت ژن، انسولین کمتری تولید و آزاد می شود. در مجموع این مطالعه نشان می دهد که تغییرات اپی ژنتیکی می تواند منجر به ایجاد دیابت نوع دو شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: