تاریخ انتشار: دوشنبه 25 بهمن 1395
سلول های تیروئید مهندسی شده از سلول های بنیادی ممکن است منجر به ایجاد درمان های جدید شود

  سلول های تیروئید مهندسی شده از سلول های بنیادی ممکن است منجر به ایجاد درمان های جدید شود

محققین راهی را برای مهندسی موثر سلول های تیروئیدی از سلول های بنیادی یافته اند. این کشف که در موش صورت گرفته است، می تواند اولین گام به سمت مهندسی سلول های تیروئید انسانی به منظور مطالعه و درمان بهتر بیماری های تیروئیدی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، تیروئید غده ای است که در نیمه پایینی گردن قرار دارد و هورمون هایی را تولید می کند که در کنترل متابولیسم بدن نقش حیاتی دارند. بیماری های تیروئید معمولا بیماری هایی هستند که در آنها یا تیروئید بیش از حد فعال است و هورمون زیادی تولید می کند(پرکاری) و یا این که فعالیت کمی دارد و میزانن اندکی هورمون تولید می کند(کم کاری).

آمارها نشان می دهد که حدود 20 میلیون فرد در ایالات متحده مبتلا به اشکال مختلف بیماری های تیروئیدی هستند که در اغلب آن ها دلیل بیماری ناشناخته است. عدم شناسایی بیماری های تیروئیدی می تواند موجب بروز مشکلاتی مانند بیماری های  قلبی عروقی، ناباروری و استئوپورز شود.

در مطالعه ای جدید، محققین راهی را برای تحریک ژنتیکی سلول های بنیادی جنینی مدیفه شده موشی برای تبدیل شدن به سلول های تیروئیدی یافته اند. آن ها دریافته اند که برای تولید موثر این سلول های تیروئیدی از سلول های بنیادی تنها یک بازه زمانی حیاتی وجود دارد. آن ها سلول های بنیادی جنینی کشت شده در آزمایشگاه را در مراحل مختلف تکوینی تیروئید مورد مطالعه قرار دادند و در یک دوره زمانی کوتاه ژنی به نام Nkx2-1 را خاموش و روشن کردند. آن ها در یافتند که یک بازه زمانی کوتاه طی تکوین که ژن Nkx2-1 روشن است موجب می شود که اغلب سلول های بنیادی به سلول های تیروئیدی تبدیل شوند. محققین رسیدن به این اطلاعات را اولین گام به سمت ایجاد یک پروتکل موثر برای تبدیل کردن سلول های بنیادی به سلول های تیروئیدی و ایجاد یک مدل مناسب برای مطالعه و درمان بیماری های تیروئیدی  می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: