تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 بهمن 1395
ادعای محققین در استفاده از سلول های بنیادی برای درمان سندرم داون

  ادعای محققین در استفاده از سلول های بنیادی برای درمان سندرم داون

کلینیکی در هند ادعا کرده است که از سلول های بنیادی برای درمان سندرم داون در بیش از 14 نفر استفاده کرده است. این ادعا واکنش محققین در سایر مراکز تحقیقاتی را در پی داشته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از newscientists، جیوتی تیتوس، مدیر کلینیک Nutech Mediworld  می گوید که کلینیک وی از سلول های بنیادی برای درمان سندرم داون استفاده کرده است و این اولین بار است که از این سلول های بنیادی برای درمان سندرم داون استفاده می شود. این ادعا موجب شده است که برخی محققین در این زمینه جبهه گیری هایی داشته باشند، زیرا سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل داشتن یک کروموزوم اضافی اتفاق می افتد و این که سلول های بنیادی بتوانند آن را درمان کنند ادعای بزرگی محسوب می شود. جان راسکو یکی از اعضای مجمع بین المللی سلول درمانی می گوید که استفاده از این سلول های بنیادی حس زیستی خوبی را در مورد کودکان مبتلا به این سندرم ایجاد نمی کند و ممکن است عوارض جانبی شدیدی را در آن ها القا کند.

در حال حاضر درمان های موجود برای کودکان مبتلا به سندرم داون شامل گفتار درمانی و رفتار درمانی است اما مطالعه ای که سال گذشته از همین کلینیک منتشر شده بود ادعا کرده بود که یک کودک مبتلا به سندرم داون بعد از دریافت سلول های بنیادی، قدرت یادگیری بهتری پیدا کرد، تون عضلات اندام های حرکتی اش بهبود یافت و بعد از این که این سلول ها را دریافت کرد قادر به شناسایی بهتر اطرافیان و خویشاوندانش بود(مجله Medical Cases,doi.org/bx3v).

تیتوس برای این ادعا است که از آن جایی که هیچ درمان دیگری برای این کودک صورت نگرفته است، بهبودی مشاهده شده قطعا مربوط به  استفاده از سلول های بنیادی بوده است. بعد از سلول درمانی، وی شروع به حرف زدن و راه رفتن کرد و تغییراتی در چهره وی اتفاق افتاد. این کودک اکنون سه ساله است و در سنگاپور زندگی می کند. وی به خوبی مهارت های مربوط به سن و سال خود را فرا می گیرد. در این مطالعه آن ها سلول های اهدایی از یک جنین را به خون، عضلات پشت و زیر پوست این کودک تزریق کردند و مقداری سلول بنیادی نیز به صورت اسپری بینی به وی داده شد.

هر چند تیتوس و محققین این کلینیک براین ادعا هستند که بهبودی صورت گرفته ناشی از سلول های بنیادی است اما، محققین در مراکزی مانند کالج سلطنتی لندن یا انستیتو فرانسیس کریک در لندن با این ادعا مخالف هستند و براین باورند که برای مشاهده این اثرات سلول های بنیادی، حداقل این سلول ها یا سلول های بنیادی عصبی باید به مغز وی تزریق شوند. این محققین ادعای درمان یک بیمار مبتلا به سندرم داون را غیر واقعی می دانند و می گویند این که آن ها اینک مدعی هستند 14 بیمار مبتلا به سندرم داون را درمان کرده اند، خود جای تامل زیادی دارد. تیتوس مدعی است که استفاده از این سلول ها، هیچ نیازی به مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی ندارد و این درحالی است که محققین انگلیسی، نیاز بهره بردن از مزایای این سلول های بنیادی را استفاده از داروهای سرکوب کننده می دانند، زیرا این سلول ها خیلی زود با واکنش ایمنی بدن روبرو می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: