تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 آبان 1392
درمان بیماری چشمی RP از طریق سلول های بنیادی
جراح و متخصص چشم خبر داد

  درمان بیماری چشمی RP از طریق سلول های بنیادی

یک متخصص چشم از پژوهش در زمینه درمان بیماری رتینیت پیگمانتر یا RP توسط سلول های بنیادی در کشورهای ایران، روسیه و امریکا خبر داد و درمان این بیماری با سلول های بنیادی را در آینده امکان پذیر دانست.
امتیاز: Article Rating
دکتر محمد علی جزایری در گفت و گو با "بنیان "در مورد بیماری رتینیت پیگمانتر یا RP (Retinitis Pigmentosa) گفت: این بیماری یک بیماری ژنتیکی است که از طریق والدین به بچه منتقل می شود و فرد مبتلا به مرور زمان به دلیل ایجاد مشکل در شبکیه چشم، بینائی خود را از دست می دهد.علائم این بیماری شب کوری است.به طوری که فرد مبتلا در تاریکی قادر به دیدن اجسام نیست.
وی در مورد درمان های این بیماری توضیح داد: 40 سال پیش کشور فرانسه آمپولی را از عصاره جنین به دست آورده و به چشم تزریق می کرد.اما این درمان موثر نبود و بسیاری از افراد بینائی خود را از دست می دادند.اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی در کشور روسیه در این امر پیشتاز است ، کشور ایران که در زمینه سلول های بنیادی بسیار قوی است و همچنین آمریکا می توان به درمان این بیماری از طریق تزریق سلول های بنیادی امیدوار بود.البته تزریق سلول های بنیادی باید از فرد دیگر انجام پذیرد.زیرا طی این بیماری سلول های بنیادی فرد بیمار از بین خواهند رفت.
خشکی شبکیه چشم نتیجه کاهش ترشح غده اشک
دکتر جزایری خشکی شبکیه چشم را نتیجه کاهش ترشح غده اشک دانست و گفت: خشکی چشم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم است که می‌تواند اشکالاتی همچون تبخیر زیاد اشک یا کاهش تولید اشک را به همراه داشته باشد. احساس وجود جسم خارجی در چشم، سوزش، خشکی، ترس از نور، در موارد نادری تاری دید، قرمزی چشم، خستگی و سنگینی چشم از علائم شایع این بیماری است که با بالا رفتن سن قابل ملاحظه است.این بیماری در خانم ها و پس از یائسگی رایج تر است.
وی بهترین راه را پیشگیری از ایجاد آن دانست و افزود: عوامل مختلفی از قبیل مصرف برخی دارو ها، عمل لیزیک چشم، تغییرات آب و هوایی و... باعث خشکی شبکیه می شوند.استفاده از اشک مصنوعی در مواردی که شدت خشکی بالا نیست موثر است.در غیر این صورت سوزاندن مخاط اشکی و جلوگیری از ترشح آب چشم به بینی و در نتیجه ذخیره اشک توصیه می شود.
عدم وجود درمان قطعی ماکولای چشم در کنار دیابت
دکتر جزایری در پاسخ به این سوال که درمان فردی که دچار ماکولای چشم و در عین حال دیابت چطور انجام می شود گفت: ماکولا قسمتی از شبکیه است که به طور طبیعی درهمه افراد وجود دارد. اما بعضی بیماری‌ها می‌توانند این قسمت را درگیر کنند.  تخریب لکه زرد، شایعترین علت کاهش بینایی ناشی از سن است که علت دقیق آن هم هنوز شناخته نشده است. به عبارت دیگر، تخریب یا استحاله ماکولا،‌ علت شایع افت دید در افراد بالای 55سال است.توصیه من به این افراد این است که سریع به پزشک مراجعه کنند و با مصرف داروهای لازم و جراحی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.
جراح و متخصص چشم پزشکی در ادامه خاطر نشان کرد: درحال حاضر برای کسانی که هم دچار ماکولا هستند هم دچار دیابت، راه درمان قطعی وجود ندارد و فقط می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.
وی افزود: هرچند بیماری که مبتلا به لکه زرد می‌شود، نابینا نمی‌شود، چون فقط قسمت مرکز بینایی تخریب می‌شود نه قسمت محیطی ولی بینایی‌ بیمار به قدری کم می‌شود که دیگر نمی‌تواند مطالعه کند و یا کارهای ظریف انجام دهد و وقتی به جایی خیره می‌شود، در مرکز آن، قسمتی را به شکل کدر یا لکه و یا خاکستری رنگ مشاهده می‌کند. همچنین ممکن است همراه این بیماری کوچک دیدن اشیاء یا بزرگ دیدن اشیاء و یا کج دیدن اشیاء هم ایجاد شود.
دکتر جزایری در پایان به پیشرفت چشم گیری چشم پزشکی در جهان و ایران اشاره کرد و گفت:با توجه به سابقه 50 ساله من در این عرصه و مقایسه سال های گذشته با سال های اخیر، باید بگویم علمی چشم پزشکی پیشرفت قابل توجهی داشته است.در گذشته حتی بیماری های ساده چشم هم قابل درمان نبود و بسیاری از افراد بینائی خود را از دست می دادند.در صورتی که در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی، سخت ترین بیماری های چشمی هم قابل درمان هستند.
 
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 09 شهریور,1401

حسین از مشهد

سلام ، من سه پسر دارم که هر سه نفرشان متاسفانه ناشنوا هستند و مشکل آرپی دارندو بسیار نگران هستم چون شبا دیدشون کم ولی روز ها بد نیست و فرزند سالم هم ندارم که کمک شان کند. لطفا راهنماییم کنید . با تشکر

چهارشنبه, 09 شهریور,1401

پزشک مشاور

حسین از مشهد@:
با سلام
این بیماری به دلیل اینکه ژنتیکی ومادرزادی است تنها راه درمان آن ژن درمانی است، طرح سلول درمانی که در سایر کشورها دنبال میشود تنها برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است، بنابراین هنوز امیدی به درمان قطعی این بیماری نیست و باید منتظر ماند. طرح سلول درمانی کارشده در پژوهشگاه رویان تنها برای افراد با تحلیل رنگدانه شبکیه در سنین بالاست، این طرح شامل فرزندان شما نمیشود.

یکشنبه, 31 مرداد,1395

احسان

با سلام...من 20 ساله هستم و مشکل RPدارم از 6سالگی پزشکا تشخیص دادن که همچین بیماری دارم . در حال حاضر دید در شب ندارم ولی دید روزم بد نیست و میتونم کارهای روزمره رو تقریبا طبیعی انجام بدم از عینک هم استفاده میکنم ولی با عینک هم دید کاملی ندارم...با توجه به اینکه سن کمی دارم و با توجه به وضعیت فعلی بیماریم آیا در سنین بالاتر مشکل من حادتر خواهد شد؟؟
اگر کلینیک یا بیمارستان خاصی را سراغ دارید برای معاینه تخصصی بیماران RPیا درمانهای احتمالی لطفا اطلاع بدبد...سپاس

دوشنبه, 30 خرداد,1401

Death

منم مشکل تو رو دارم و همسنیم
یه کلینیک شیراز هست بهترین دکتر شبکیه حاضره حتما یه سر برو پیشش من که رفتم گفت چون ارثیه پیشرفت نداره و خیلی خیلی کمه گفته درمانشم احتمال داره پنج سال دیگه بیاد
به امید خدا؟ هه .... خدا

چهارشنبه, 30 مهر,1393

حسن

با سلام <br />پدرمن متولد سال 1341 بود ودچار بیماری rp بود عمو وپسرعموی من هم دچار این بیماری هستند ولی من (33ساله) وبرادر وخواهرم خدا راشکر تا کنون مشکلی از نظر بینایی نداشته ایم ودو فرزند من هم که 8و6 ساله هستند مشکل بینایی ندارند ولی خواهرم با فردی ازدواج کرد که باهم نسبت فامیلی داشتیم وپسر دختر خاله مادر بزرگ پدریمان بود که برادر وخواهرش دچار این بیماری شدند وخواهرم دارای دو فرزند پسر است یکی 18 ساله ودیگری 12 ساله پسربزرگ هیچ مشکلی ندارد ولی پسر کوچکتر مشکوک به این بیماری است.من هم در مورد ازدواج تردید داشتم وبه خدا توکل کردم زیرا هرچه تقدیر خداوند باشد همان می شود. <br /> <br />به امید سلامتی شما.

پنجشنبه, 13 شهریور,1393

مهسا

سلام طبق تجربه میگم آب اسفناج و قرص اُمگا 3 روند بیماری رو کاهش میده . استفاده از زردچوبه به صورت خام (نه در غذا) هم میتونه مفید باشه. <br />به امید روزی که درمان قطعی پیدا بشه..

چهارشنبه, 12 شهریور,1393

تینا

باسلام <br /> خواهر من سی و پنج سالشه و مبتلا به ارپی هستش <br />میخواستم بدونم این روش جدید تا حالا نتیجه ای داشته؟یعنی کسی جواب گرفته؟ <br />خواهش میکنم واضح و کامل جواب بدید <br />ممنون

یکشنبه, 05 مرداد,1393

لیلا عرب

مریم عزیز <br />با سلام <br />جهت آگاهی از این که آیا سلول درمانی می تواند برای بیمار کمک کننده باشد یا خیر لطفا به کلینیک شبکیه بیمارستان لبافی نژاد از ساعت 3 تا 6 روزهای دوشنبه و چهارشنبه مراجعه کنید.

یکشنبه, 05 مرداد,1393

لیلا عرب

رز عزیز <br />با سلام <br />جهت آگاهی از این که آیا سلول درمانی می تواند به شما کمک کند یا خیر می توانید به کلینیک شبکیه بیمارستان لبافی نژاد روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 3 تا 6 مراجعه کنید.

شنبه, 04 مرداد,1393

Rose

سئوال:من 30 سال دارم و از بچگی دچار شب کوری ( آرپی) هستم دید روز من بعد از زايمان خيلي كمتر شده و چشم چپم ٣ شده و در چشم راستم هم جرقه زدن چشم شروع شده و در حال حاضر به هر چيز كه نگاه ميكنم احساس ميكنم تمتم رگها و اعصاب چشم به شدت كشيده ميشوند و شب هم رفت و آمدم خيلي مشكل شده و تو تاریکی کلا ديدم رو از دست دادممی خواستم بدونم آیا درماني براي من هست ؟ <br />شما جه توصیه ای دارین ؟ <br />چطور ميتونم عضو انجمن RP بشم؟

دوشنبه, 30 تیر,1393

مریم

سلام همسر من مشکل بینایی داشت ولی تشخیص پزشک اب مروارید بود به تازگی متوجه شدیم مشکل ار پی هست میخواستم بدونم در مرحله پیشرفته هم مراجعه به کلینیک رویان موثره؟ یا راه دیگه ای هست؟ <br />ممنونم

دوشنبه, 30 تیر,1393

لیلا عرب

مهدی عزیز <br />با سلام <br />جهت اطلاع از این که آیا با سلول درمانی می توان به شما کمک کرد یا خیر می توانید به کلینیک شبکیه بیمارستان لبافی نژاد روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 3 تا 6 (آقای دکتر نوری نیا) مراجعه کنید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: