تاریخ انتشار: یکشنبه 10 فروردین 1393
ژن درمانی و سلول درمانی جدیدترین درمان های بیماری پارکینسون

  ژن درمانی و سلول درمانی جدیدترین درمان های بیماری پارکینسون

پارکینسون از گروه بیماری های سیستم اکستراپیرامیدال و پیشرونده حرکتی است. هنگامی که یک بخش بسیار کوچک در مغز انسان، به نام “جسم سیاه” دچار اختلال می شود، بیماری نمود پیدا می کند. وظیفه این بخش فرستادن پیام های عصبی از طریق نخاع به عضلات بدن به منظور هماهنگ کردن حرکت آن ها است
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، فرد هنگامی به پارکینسون مبتلا می شود که تعدادی از سلول های عصبی در “جسم سیاه” مغز وی از کار افتاده و یا مرده باشند.با  کاهش سلول ها و نیز کم بودن مقدار دوپامین که یک هدایت کننده عصبی است که توسط جسم سیاه ساخته می شود، انتقال پیام عصبی به عضلات به طور غیر طبیعی و به کندی انجام می شود.
گرچه پارکینسون کشنده به نظر نمیرسد اما دژنراسیون ساختارهای نرولوژیک مختلف به کارکردهای فرد آسیب می زند و ممکن است فرد ۲۰ تا ۳۰ سال با کاهش پیشرونده حرکتی زندگی کند که در نهایت نیاز به مراقبت ویژه دارد.در واقع ۳/۲ بیماران بعد از ۵ سال و ۸۰ درصد بیماران بعد از ۱۰ سال دچار ناتوانی عمده حرکتی می شوند که نیاز به کمک دارند.همچنین این بیماران اغلب در معرض خطر پنومونی هستند که می تواند کشنده باشد. این بیماری در مردان شایع تر است (نسبت مرد به زن ۳ به ۲ است).
علت و علائم بروز بیماری پارکینسون چیست؟
علت این بیماری هنوز مشخص نیست اما محققان فاکتورهای متعددی از جمله فاکتورهای ژنتیک، توکسین های اگزوژنوز و یا فاکتورهای آندوژنوز را مطرح کرده اند.
 اگرچه وجود تاریخچه مثبت فامیلی به عنوان ریسک فاکتور است، اما مارکر ژنتیکی مشخصی هنوز یافت نشده است.همچنین از دیگر دلایل احتمالی آن می توان به تماس با سموم عصبی محیطی مانند استفاده از مواد اعتیادآور ناخالص ،عادات تغذیه ای از جمله مصرف زیاد چربی های حیوانی و همچنین تغییر متابولیسم دوپامین در اثر یک جراحت عصبی اشاره کرد.
به نقل از وبلاگ خبری دکتر دقاق زاده، علائم بیماری پارکینسون شامل احساس خستگي و كسالت، لرزش خفيف در اندام هاي حركتي، مشكل در تكلم به صورت سليس و روان، افسردگي، زودرنجي، تندمزاجي و تحريك پذيري، دشواري در حركت اندام ها ، لرزش يا لرزه، سفتي و خشك شدن دست، پا، صورت وگردن، كندي حركات و اختلال تعادل می شود.
بیماری پارکینسون چگونه درمان می شود؟
در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد.گرچه با گذشت زمان و پیشرفت علم ژن درمانی و سلول درمانی دروازه های جدیدی را روی درمان این بیماری گشوده است.بسیاری از محققین عقیده دارند در حال حاضر بهترین راه درمان، تشخیص زودهنگام آن است.
مدیکال نیوز تودی اخیرا گزارش داده است که تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد نوع خاصی از تصویربرداری ( MRI) با رزولوشن بالا می تواند نمایش دقیقی از بخشی از مغز که تحت تاثیر پارکینسون است ارائه دهد. این روش می تواند به تشخیص بیماری پیش از بروز علایم کمک کند.
ژن درمانی و سلول درمانی چه کمکی به درمان بیماری پارکینسون می کنند؟
medicalxpress نیز در گزارشی نوشت: محققان دانشگاه نورث ایسترن در بوستون یک روش ژن درمانی را که ممکن است بیماری پارکینسون (PD) را متوقف کرده و از پیشرفت بیماری و برگشت علائم آن جلوگیری کند را کشف کرده اند. نوآوری این روش، تزریق از مسیر بینی و استفاده از نانوذرات حاوی ژن نجات دهنده سلول های عصبی مغز از مرگ ، است.
همچنین پژوهشگران با ابداع روش جدید ژن درمانی توانسته‌اند به پیشرفت‌های جدیدی در درمان بیماری پارکینسون برسند و فعالیت‌های بیولوژیکی و کیفیت زندگی 15 بیمار مبتلا به انواع مختلف این بیماری را بهبود بخشند.
پروفسور استفان پالفی، جراح فرانسوی اعصاب و مسئول آزمایش بالینی این روش می‌گوید:« اختلالات حرکتی بیماران مبتلا به پارکینسون ظرف 12 ماه پس از اجرای این روش درمانی بهبود یافت و این بهبودی چهار سال ادامه داشت.»
در این روش جدید درمانی که پروساوین ProSavin نام گرفته است، به مغز بیماران نوعی ویروس ‌ اسب، از خانواده ویروس‌های آهسته‌گستر، تزریق شد که برای انسان خطری ندارد. اما محتوای این ویروس خالی و پر از سه نوع ژن (AADC, TH, CH1) شده بود. این ژن‌ها در ترشح دوپامین نقش اساسی دارند.
با وجود این وی اذعان کرد، به علت تحولات بیماری، اختلالات حرکتی این بیماران پس از چهار سال باز می‌گردد.
سلول های بنیادی جنینی موجب افزایش نورون های سازنده دوپامین می شود 
لازم به ذکر است مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی جنینی می توانند موجب افزایش نورون های سازنده دوپامین در بیماران مبتلا به پارکینسون شود که این ماده شیمیایی در بدنشان کاهش یافته است.
 CBCnews در گزارشی اعلام کرد که گروهی ازمحققان ژاپنی که بر روی سلول بنیادی مطالعه می کنند بیماری پارکینسون را مورد توجه قرار داده اند.محققان ژاپنی در دانشگاه Kyoto قصد دارند تحقیقات بالینی خود را بر روی درمان احتمالی بیماری پارکینسون با استقاده از سلول های بنیادی پرتوان(iPS) آغاز کنند. سلول های iPS از سلول های بالغ خون یا پوست به دست می آیند و از نظر ژنتیکی دوباره برنامه ریزی می شوند تا بتوانند مانند سلول های مرحله جنینی رفتار کنند. سلول ها در مرحله جنینی  توانایی تبدیل شدن به بسیاری از سلول های بدن را دارند. محققان در حال جستجو برای یافتن راهی جهت استفاده از این نوع سلول ها در ترمیم بافت های آسیب دیده هستند. آن ها قبلا توانسته اند  با استفاده از iPS   ها روشی برای تولید سلول های عصبی سازنده دوپامین ابداع نمایند و امیدوارند بتوانند از این روش برای درمان پارکینسون نیز سود جویند. سلول های به دست آمده که بدون مواد مشتق شده از جانوران کشت داده می شوند  به مغز شش بیمار پیوند زده خواهند شد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 15 اردیبهشت,1394

رضا

سلام خدمت استادان عزیز <br />مادری دارم حدود 65 سال که حدود 3 ماه است که بیماری پارکینسون تشخیص داده شده است . در حال حاضر دست سمت راست از کتف لرزش دارد و چند سوال دارم که خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید. <br />بیماری پارکینسون حتما پیشرفت خواهد کرد ؟ <br />اگر پیشرفت حتمی هست معمولا چقدر زمان طول می کشد که بیمار به اوج بیماری و ناتوانی برسد ؟ <br />راهی است که بیماری پیشرفت نکند و در همین سطح بماند ؟

یکشنبه, 19 بهمن,1393

احمد

با سلام و احترام. پدر من 70 ساله دو سال است مبتلا به پارکینسون می باشند. ایشان لرزش خیلی کمی دارند و اخیرا به طور کامل امکان راه رفتن را از دست دادند، ولی از کمر به بالا حرکت دارند. قرص مادوپار روزی سه عدد می خورند. بهترین روش درمانی در کل دنیا برایشان چیست? خواهش می کنم هر راهی دارد بگویید. ممنون

دوشنبه, 15 دی,1393

tanha

Salam.man chand salist ehsase larzesh dar nadanam mikonam.dar sharayete esteres bishtar mishavad va ghalbam be tapesh mioftad.gahi kas motavaje larzesham nemishavad .moshkele man chi mitone bashe?mri va azmayesh ham dadam vali chizi neshon nadade.

پنجشنبه, 10 مهر,1393

نرگس

slm dr <br /> <br />man daneshjoo Arshad physiology hastam va be omid khoda ghare darbare een bimari kar konm <br /> <br />mitoonam az u khahesh konm kami rahnemaeem konid? <br /> <br /> <br />sepas

یکشنبه, 26 مرداد,1393

لیلا عرب

علی عزیز <br />با سلام <br />با توجه به سن ایشان تنها از طریق درمان های دارویی باید بیماری مادر را کنترل کنید. سلول درمانی برای پارکینسون هنوز نقش درمانی ندارد.

چهارشنبه, 22 مرداد,1393

علی

سلام <br />لطفا من را راهنمائی کنید.مادری 75 سال دارد مدت دو سال هست از بیماری پارکینگسون رنج می برد. لطفا <br />به من بگوئید چه راهی برای درمات ایشان وجود دارد. <br />با نهایت احترام چشم انتظار جواب شما هستم. <br />دست شما را می بوسم. <br />درضمن اگر تلفن تماس دارید به من بدهید تا با شما تماس یگیرم <br /> <br />yaalialiali@yahoo.ca

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: