تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 فروردین 1393
پیوند مری به کمک مهندسی بافت

  پیوند مری به کمک مهندسی بافت

گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی محققان سوئدی توانسته اند روش جدیدی برای تولید مری ابداع نمایند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday،  به تازگی از مهندسی بافت در ترکیب با سلول های بنیادی مغز استخوان برای ساخت مری  طبیعی استفاده شده است و پیوند آن در رت ها موثر و ایمن بوده است. در مطالعه ای که درNature Communications منتشر شده است ، نشان داده شده است که اندام های پیوند زده شده توانسته اند سلول های عصبی، عضلانی، epithelial و رگ های خونی را تولید کنند.
  برای رشد اندام ها و بافت ها در آزمایشگاه از تکنیک های مهندسی بافت استفاده می شود . قبلا اندام هایی نظیر مثانه ، نای و رگ های خونی به کمک مهندسی بافت تولید شده بودند ولی تلاش برای تولید مری جهت جایگزینی آن با مری آسیب دیده تا پیش از این بی نتیجه مانده بود. در روش جدید که توسط محققان سوئدی ابداع شده است  بعد از  حذف سلول ها ازمری رت داربستی به دست آمده است که  ساختمان و نیز خواص مکانیکی وشیمیایی خود را حفظ کرده است. سپس سلول های به دست آمده ازمغز استخوان داخل داربست مذکور قرار داده شده اند. از ان جایی که سلول های فوق چندان ایمنی زا نیستند بنابراین  احتمال واکنش های ایمنی و رد پیوند  بسیار کم است و نیازی  به استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی نیست. این سلول ها توانایی چسبیدن به داربست زیستی تهیه شده را داشته و طی سه هفته ویژگی های سلول های بافت مری را از خود نشان داده اند. بافت های کشت داده شده برای جایگزینی قسمت هایی از مری رت ها استفاده شده اند. همه رت ها بعد از دو هفته زنده بوده و محققان دریافته اند که ترکیبات اصلی نظیر epithelium ، سلول های عضلانی، رگ های خونی و اعصاب  در بافت بازسازی شده اند. محققان معتقدند که این یافته ها برای استفاده از این روش در بخش بالینی  بسیار امیدوارکننده می باشند.
بافت های حاصل از مهندسی ژنتیک به روش فوق می توانند باعث افزایش  طول عمرو بهبود کیفیت زندگی صدها هزار بیمار که مشکلاتی در مری خود دارند، شوند. روش مرسوم کنونی برای این بیماران استفاده از قسمت هایی از روده و معده آن هاست که چندان هم کارا نیست. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 04 مهر,1394

پزشک مشاور

زهرا@: <br />باسلام <br />خبرآمده شده درارتباط با پیوند مری ساخته شده به موش بوده است و هنوز وارد فازکلینیکی نشده،درضمن در همچین طرحی درایران درحال اجراست ولی هنوز روی مدل حیوانی هم بررسی نشده است وباید منتظرنتایج انجام آزمایشات دراین زمینه باشیم.

چهارشنبه, 01 مهر,1394

زهرا

با عرض سلام لطفا جواب سوال من را بدهید اگر ما بخواهیم از این روش جدید پیوند مری با استفاده از سلول های بنیادی برای فرزند خود استفاده کنیم باید کجا بریم و چی کار بکنیم فررند ما در اثر خوردن لوله باز کن مریش آسیب شدید دیده و باید برداشته بشه تو رو خدا ما رو زودتر راهنمایی بکنین

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: