تاریخ انتشار: شنبه 29 اسفند 1394
آشکارسازی منشا ژنتیکی نورون های جدید در مغز با استفاده از تکنولوژی های جدید

  آشکارسازی منشا ژنتیکی نورون های جدید در مغز با استفاده از تکنولوژی های جدید

مغز ما ترکیبی از انواع نورون های مختلف است که هر کدام ویژگی های ژنتیکی خاص خود را دارند و این ویژگی ها عملکرد آن ها را مشخص می کند. این نورون ها از سلول های پیش ساز و بنیادی منشا می گیرند که دارای توانایی تقسیم و تبدیل شدن به نورون هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین علوم اعصاب دانشگاه جنوا(UNIGE) اطلاعاتی را در مورد مکانیسم هایی که اجازه می دهند سلول های پیش ساز به نورون ها تبدیل شوند، ارائه کرده اند. آن ها با استفاده از تکنولوژی جدیدی به نام Flash Tag که‌آن ها را قادر به جداسازی و مشاهده نورون ها درست در زمان تشکیل شدن شان می کند، توضیح داده اند که کد ژنتیکی پایه ای وجود دارد که اجازه تولید نورون ها را می دهد. این یافته که در مجله Science به چاپ رسیده است نه تنها به درک چگونگی تکوین مغز کمک می کند بلکه نشان می دهد که چگونه می توان از این کد برای ایجاد نورون ها از سلول های بنیادی استفاده کرد. با استفاده از این یافته ها محققین می توانند درک بهتری از مکانیسم های دخیل در بیماری های عصبی مانند اوتیسم یا شیزوفرنی داشته باشند.

با استفاده از تکنولوژی Flash Tag، در هر لحظه که یک سلول پیش ساز تقسیم می شود، بوسیله یک نشانگر فلورسنس تگ یا نشان دار می شود که این نشانگر در سلول های حاصل از تقسیم این پیش سازها باقی می مانند. سپس محققین می توانند نورون های جدید حاصل از این پیش سازها را مشاهده و جداسازی کنند و با آنالیز آن ها دریابند که در اولین ساعات تشکیل این نورون ها چه ژن هایی بیان می شوند. با گذشت زمان، آن ها می توانند تکامل و تغییراتی که در بیان ژنی آن ها اتفاق می افتد را بررسی کنند. محققین این مطالعه می گویند که به لطف تکنولوژی Flash Tag می توان درک بهتری از سناریوی تکوینی نورون ها داشت، ویژگی ها اصلی آن ها را شناسایی کرد و برهمکنش های آن ها با پیرامون شان را مشاهده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه