تاریخ انتشار: یکشنبه 18 فروردین 1398
آلاینده های شیمیایی موجود در محیط خانه باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهند

  آلاینده های شیمیایی موجود در محیط خانه باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهند

پژوهشی جدید بوسیله محققین دانشگاه ناتینگهام نشان داده است که آلاینده های محیطی موجود در محیط خانه یا رژیم غذایی عوارض جانبی یکسانی روی باروری جنس در انسان و سگ های خانگی دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در چند دهه اخیر نگرانی فزاینده ای در مورد کاهش باروری مردان وجود داشته است و آمارها نشان می دهد که کیفیت اسپرم ظرف 80 سال گذشته تا 50 درصد کاهش یافته است. پیش از این محققین ناتینگهام نشان داده اند که کیفیت اسپرم سگ های خانگی به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد و همین امر موجب شد آن ها به دنبال دلیل این امر باشند.

در مطالعه ای جدید آن ها به بررسی اثرات دو ماده شیمیایی ساخت بشر پرداختند که یکی از آن ها یک پلاستیک مشهور به DEHP است که به وفور در تولید فرش ها، مبلمان، اثاثیه یا لوازم خانگی، لباس، سیم ها و اسباب بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری یک ماده صنعتی شیمیایی موسوم به بی فنیل 153 پلی کلورینه(PCB153) شده است که مصرف جهانی ان ها متوقف شده است اما باز هم اثراتی از آن در محیط از جمله غذا دیده می شود. نمونه برداری از اسپرم سگ ها و انسان هایی که در منطقه خاصی از بریتانیا زندگی می کردند صورت گرفت و نتایج نشان داد که مواد شیمیایی با غلظت هایی شبیه آن چه که در محیط وجود دارد، اثرات  مخربی روی اسپرم انسان و سگ می گذارند. این مواد شیمیایی موجب کاهش قابلیت حرکتی اسپرم و افزایش قطعه قطعه شدن DNA اسپرم می شوند و به این ترتیب روی کیفیت و کمیت اسپرم اثر می گذارند و در نتیجه ناباروری را در مردان القا می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه