تاریخ انتشار: شنبه 25 اسفند 1397
آنالوگ ویتامین B3 تولید سلول های خونی را تقویت می کند

  آنالوگ ویتامین B3 تولید سلول های خونی را تقویت می کند

درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی به طور فزاینده ای در حال گسترش است و این امر در مورد سرطان های خونی مانند لنفوما و لوکمیا از شیوع بیشتری برخوردار بوده است. در این موارد، سلول های بنیادی خونی سرطانی برداشته شده و با سلول های جدید و سالم جایگزین می شوند. با این حال، یک چهارم موارد به مرگ ختم می شود زیرا جایگزین شدن سلول های از دست رفته خیلی به کندی صورت می گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، یک راه حل برای این مشکل تقویت تقسیمات سلول های بنیادی خون ساز است که در تولید انواع مختلف سلول های خونی نقش دارند. بنابراین، هل دادن سلول های بنیادی خون ساز برای تقسیم سریع تر می تواند ایده آل باشد؛ اما سوالی که وجود دارد برای این امر چه کاری باید انجام داد.

استرس موجب می شود که سلول های بنیادی خون ساز تقسیم آهسته ای داشته باشند. از منظر بیولوژی، این استرس منجر به فعالیت میتوکندریایی افزایش یافته می شود. برای رفع نیاز زیادی که برای ساخت سلول های خونی وجود دارد، میتوکندری سلول های بنیادی خون ساز فرایندی موسوم به فسفریلاسیون اکسیداتیو را افزایش می دهند که منبع انرژی مورد نیاز برای سلول را تولید می کند. این امر هزینه دارد و افزایش فعالیت میتوکندری منجر به پیری زودرس سلول های بنیادی خون ساز می شود. اخیرا تیمی از محققین EPFL به سرپرستی نیکولا وانینی گزارش کرده اند که یک آنالوگ ویتامین B3(نیکوتین آمید ریبوزید) می تواند سلول های بنیادی خون ساز را افزایش دهد و می تواند فعالیت آن ها را نیز تقویت کند. این یافته می تواند به بیمارانی که نیازمند سلول درمانی هستند کمک کند بویژه این که ویتامین B3 می تواند به عنوان یک مکمل غذایی مصرف شود و عوارض جانبی نیز نداشته باشد. تیمار سلول های بنیادی خون ساز انسانی و موشی با ویتامین B3 عملکرد این سلول ها را بهبود بخشید و موجب افزایش بازیافت میتوکندریایی شد که فرایندی است که به موجب آن میتوکندری های استرس دیده پاکسازی می شوند. در این مطالعه اضافه کردن ویتامین B3 به رژیم غذایی موش هایی که متحمل پرتو درمانی شده بودند بقای موش ها را به میزان 80 درصد بهبود بخشید و ریکاوری خونی را تسریع کرد. این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که ویتامین B3 به عنوان یک مکمل غذایی می تواند اثرات مثبت قابل توجهی در خون سازی بیماران سرطانی داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه