تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 مهر 1391
آنچه می شنوید با حرکت دست ارتباط دارد

  آنچه می شنوید با حرکت دست ارتباط دارد

تحقیقات جدید بر روی مهارت های حرکتی و ادراک، به درک جدیدی از نیمکره چپ و راست مغز منجر شده است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ،  محققان مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون می گویند این یافته ها در نهایت ممکن است به استراتژی برای کمک به بیماران مبتلا به سکته مغزی در بهبود توانایی آنها در درک زبان اشاره  و تشخیص گفتار در کودکان مبتلا به دیسلکسی منجر شود .
این مطالعه که درنشست سالانه انجمن علوم اعصاب  2012 ارائه شده است ، برای اولین بار رفتار انسان را با پردازش شنوایی درمغز چپ / راست مغز مطابقت داده است. پیش از این تحقیقات، تست تصویر برداری نورونی به تفاوت در چنین پردازشی اشاره کرده است.
دکتر Peter E. Turkeltaub محقق ارشد این مطالعه می گوید:"زبان عمدتا در نیمکره چپ پردازش می شود و برخی پیشنهاد کرده اند که این بدان دلیل است که نیمکره چپ برای تجزیه و تحلیل صداهای به سرعت در حال تغییرتخصص یافته است.
Turkeltaub و تیم او صداهای به سرعت و به کندی در حال تغییر در صدای پس زمینه را مخفی کردند و از 24 داوطلب خواستند که اگر آنها صداها را می شنوند به سادگی با فشار دادن یک دکمه نشان دهند.
Turkeltaub توضیح داد: "ما از افراد خواستیم تا به صداهای پنهان در پس زمینه پاسخ دهند. به هر نفرگفته شد از دست راست خود برای پاسخ به 20 صدای اول استفاده کنند و سپس از دست چپ خود برای 20 صدای بعدی، سپس دست راست و بعد سمت چپ و به همین ترتیب. او می گوید: زمانی که یک نفرازدست راست خوداستفاده می کند، او صداهای به سرعت درحال تغییر را بیشتر از زمانی که از دست چپ خود استفاده می کند می شنود و این برای صداهای به کندی در حال تغییربرعکس است.
Turkeltaub توضیح می دهد: از آنجا که نیمکره چپ دست راست را کنترل می کند و بالعکس، این نتایج نشان می دهد که این دو نیمکره برای انواع مختلفی ازصداها تخصص یافته اند. نیمکره چپ صداهای به سرعت در حال تغییر از قبیل صداهای صامت را دوست دارد و نیمکره راست صداهای به آرامی در حال تغییر مانند هجا یا زیر و بمی صدا را دوست دارد.
"این نتایج همچنین تعامل بین سیستم حرکتی و ادراک را اثبات می کند که واقعا خیلی شگفت انگیز است. تصور کنید شما درحال تکان دادن پرچم آمریکا هستند در حالی که به سخنرانی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری گوش می دهید. صدای این سخنرانی بسته به اینکه شما پرچم را دردست چپ خود دارید و یا در دست راست خود، کمی برای شما متفاوت است.
در نهایت، Turkeltaub امیدوار است که درک پایه ای این سیستم های شنوایی و چگونگی تعامل آن با سیستم های حرکتی به توضیح اینکه چرا گفتار در نیمکره چپ مغزقرار دارد، کمک کرده و منجر به درمانهای جدید برای اختلالات گفتاری، مانند آفازی (مشکلات گفتار پس از سکته مغزی) و یا دیسلکسی  شود .
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه