تاریخ انتشار: یکشنبه 21 خرداد 1391
ابداع روشي جديد براي گزينش تخمك مناسب در درمان ناباروري!

  ابداع روشي جديد براي گزينش تخمك مناسب در درمان ناباروري!

دانشمندان ساختار كروموزومي تخمك انسان را با هدف گزينش تخمك مناسب در درمان ناباروري شناسايي كردند
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ محققان مدرسه پزشكي ييل به همراه دانشمندان دانشگاه آكسفورد ساختار كروموزومي تخمك انسان را شناسايي كردند. اين كشف ممكن است به محققان امكان پرهيز از به كار بردن تخمكهاي غيرنرمال يا آنيوپولئيدي و گزينش تخمك‌هاي سالم براي اجراي چرخه باروري IVF موفق را بدهد. فقط تعداد اندكي از تخمك‌ها در هر چرخه درماني IVF قادر به باروري‌‌اند زيرا بسياري از تخمك هاي به كار رفته داراي عدد كروموزومي اشتباه هستند. حالتي كه در آن يك تخمك كروموزوم از دست مي‌دهد يا داراي كروموزوم اضافي است آنيوپلوئيدي نام داشته و با افزايش سن زنان حادتر مي‌شود. تخمك‌ها توسط سلول‌هاي كومولوس كه فرايند بلوغ تخمك را تنظيم و به آن كمك مي‌كنند، محاصره شده‌اند.

در اين مطالعه دكتر «پاسكال پاتريزيو» و دكتر «داگان ولز» از دانشگاه آكسفورد ژن‌هاي بيان شده در سلول‌هاي كومولوس را مورد بررسي قرار داده و موفق به شناسايي مجموعه‌اي از ژن‌ها شدند كه در سلول‌هاي مرتبط با تخمكهاي غيرنرمال كمتر فعالند. آن‌ها دو ژن‌ SPSB2 و TP5313 را توصيف كرده و دريافتند كه بيان اين ژن‌ها به طور مداوم در سلول‌هاي كومولوس محاصره‌كننده تخم‌هاي غيرنرمال كمتر بود. در حالي كه همين ژن‌ها در تخمك‌هاي داراي عدد كروموزومي درست به طور نرمال بيان مي‌شدند.

به گفته "پروفسور پاتريزيو"، شناسايي اين ژن‌ها در سلول‌هاي كومولوس مي‌تواند به عنوان يك نشانگر غيرتهاجمي و جديد براي تشخيص تخمك‌هاي غيرنرمال و بنابراين بالا بردن ميزان موفقيت IVF مورد استفاده قرار گيرد.

به ادعاي "ولز"، اين كشف امكان دستيابي به يك روش ارزان، كارآمد و بي‌خطر براي شناسايي تخمك‌هاي سالم را فراهم كرده و خطرات سقط جنين و سندرم دان را كاهش مي‌دهد. همچنين با انجام اين آزمايشات همچنين قبل از بارور شدن تخمك‌ها از نگراني‌هاي موجود در خصوص تحليل جنين‌هاي انساني نيز ممانعت مي‌شود.

نتايج اين تحقيق در ژورنال Human Reproduction انتشار يافته است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه