تاریخ انتشار: شنبه 20 اسفند 1390
ابزار قدرتمند برای اندازه گیری متابولیت ها در سلول های زنده

  ابزار قدرتمند برای اندازه گیری متابولیت ها در سلول های زنده

توانایی ارزیابی این اختلالات متابولیکی می تواند بگوید چگونه ممکن است سرطان پیشرفت کند. اما تاکنون، اندازه گیری متابولیت ها در سلول های زنده بسیار دشوار بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ساینس دیلی، با مهندسی سلول ها برای بیان RNA اصلاح شده به نام اسفناج" Spinach " محققان از متابولیت های مولکول های کوچک در سلول های زنده تصویربرداری و مشاهده کردند که چگونه سطح خود را در طول زمان تغییر می دهند. متابولیت ها محصولات متابولیسم سلول هاهستند. توانایی اندازه گیری میزان تولید آنها می تواند برای شناسایی یک سلول که به طور متابولیکی دچار اختلال  شده مورد استفاده قرار گیرد یعنی درشناسایی چگونگی پیشرفت  سرطان، یا شناسایی داروهایی که میزان متابولیت های سلول را به حالت عادی بازگرداند مفید هستند.

محققان کالج پزشکی ویل کورنل می گویند: این پیشرفت علمی که در نشریه Science نیز به چاپ رسیده دارای پتانسیل ایجاد انقلاب در درک متابولوم (metabolome) است، هزاران متابولیت که دارای اثر شیمیایی خیلی کم از فعالیت های پویا در درون سلول ها هستند.

به گفته دکتر  Samie R. Jaffrey استاد فارماکولوژی درکالج پزشکی ویل کورنل و رهبر این تیم تحقیقاتی سه نفره، توانایی ارزیابی متابولیت، در عمل به ما سرنخ های جدید و قدرتمندی می دهد تا متوجه شویم در بیماری ها  مختلف این عوامل چگونه تغییر می کنند و به ما کمک می کند تا درمانی که می تواند سطح آنها را در بدن به حالت عادی بازگرداند بیابیم.

وی افزود: سطح متابولیت در سلول، کنترل بسیاری از جنبه های عملکردیشان را برعهده دارد و به همین دلیل، آنها یک تصویر لحظه ای قدرتمند از آنچه در داخل یک سلول در یک زمان خاص در جریان است ارائه می کنند.

وی در تشریح این روند افزود: به عنوان مثال، زیست شناسان می دانند که متابولیسم در سلول های سرطانی غیر طبیعی است، این سلول ها استفاده از گلوکز برای تولید انرژی را تغییر می دهند و محصولاتی منحصر به فرد مانند اسید لاکتیک راتولید می کنند؛  توانایی ارزیابی این اختلالات متابولیکی می تواند بیان کننده  چگونگی گسترش سرطان در سلول ها باشدکه تا کنون ، اندازه گیری این عوامل در سلول های زنده بسیار دشوار بوده است.این روش به نوعی می تواند در درک وشناسایی بیولوژی بسیاری از بیماری های انسانی مفید وموثر واقع شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه