تاریخ انتشار: شنبه 26 مرداد 1398
احیای عملکرد نعوذ به کمک سلول های بنیادی در مدل های جانوری

  احیای عملکرد نعوذ به کمک سلول های بنیادی در مدل های جانوری

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان است و درمان فعلی آن پروستاتکتومی کلی است. نرخ عملکرد نامناسب نعوذ بعد از جراحی پروستات برای سرطان بسیار بالا و حدود 90 درصد است. زمانی که خطوط درمانی اولیه برای عملکرد نعوذ نامناسب شکست می خورند، از پروتزهای آلت تناسلی قابل پیوند استفاده می شود. اما این درمان نیز با محدودیت هایی همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در مطالعات پیش درمانگاهی، سلول درمانی نتایج امیدوار کننده ای را در جهت بهبود عملکرد نعوذ ایجاد کرده است. سلول های بنیادی که به این منظور استفاده می شوند معمولا سه منبع اساسی دارند که شامل بافت های پری ناتال، جنینی و بالغ است. سلول های بنیادی مشتق از چربی، مغز استخوان، ادرار، جفت، بند ناف و مایع آمنیوتیک نیز تا حد زیادی در بهبود مدل های عملکرد نامناسب نعوذ موثر نشان داده اند.

مطالعات صورت گرفته تاکنون حاکی از موفقیت کوتاه مدت(دو هفته ای) و میان مدت (چهار تا شش هفته ای) استفاده از سلول های بنیادی در مطالعات درون تنی پیش درمانگاهی بوده است، ولی مشخص نیست که استفاده از این سلول های بنیادی می تواند مشکلات شدید نعوذ را در دراز مدت نیز حفظ کند یا خیر. به این منظور محققین در انستیتو ویک فارست اثر درمانی سه نوع سلول (سلول های بنیادی مشتق از مایع آمنیوتیک، سلول های اندوتلیالی مشتق از سیاهرگ بند ناف و سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی) را برای تعیین اثر درمانی طولانی مدت شان روی عملکرد نعوذ در مدل رتی عملکرد نامناسب نعوذ ناشی از آسیب عصبی عروقی بررسی کردند. آنالیزهای عملکرد نعوذ مربوط به بافت آلت تناسلی 12 هفته بعد ارزیابی شد. هر سه گروه سلول درمانی بهبودی قابل توجهی را در عملکرد نعوذ نشان دادند که قابل مقایسه با گروهی بود که تیماری را دریافت نکرده بود. با این حال سلول های بنیادی مشتق از مایع آمنیوتیک پتانسیل ریکاوری بهتری را دارا بود.

به عقیده محققین، استفاده از سلول درمانی می تواند اثر درمانی طولانی مدتی روی ریکاوری مشکل نعوذ داشته باشد و بازسازی عصبی عضلانی و ترمیم عروقی را در شرایط درون تنی بهبود ببخشد و به همین دلیل این رویکرد درمانی می تواند برای بسیاری از مردانی که متحمل پروستاتکتومی می شوند امیدوار کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه