تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 دی 1394
ارتباط بین بیان ژن و متیلاسیون DNA در یک سلول

  ارتباط بین بیان ژن و متیلاسیون DNA در یک سلول

روشی جدید که بوسیله محققین بلژیکی و بریتانیایی طراحی شده است این امکان را فراهم می آورد که مطالعه اپی ژنوم و ترانسکریپتوم به صورت همزمان در یک سلول صورت گیرد. این پروتکل که به تازگی در Nature Methods به چاپ رسیده است به محققین کمک می کند که ارتباط بین تغییرات متیلاسیون DNA و بیان ژن را دریابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تکنولوژی غربالگری تک سلول در سال های اخیر پیشرفت سریعی داشته است و به وفور برای مطالعه چگونگی متنوع بودن پروفایل بیان ژن(ترانسکریپتوم) بین سلول ها مورد استفاده قرار می گیردو پروتکل های تک سلولی اخیر به محققین این اجازه را می دهد که مدیفیکاسیون های شیمیایی DNA( اپی ژنتیک) مانند متیلاسیون DNA را نیز بررسی کنند. تاکنون تنها امکان مطالعه ترانسکریپتوم و اپی ژنوم تک سلول به صورت جداگانه فراهم بوده است. این روش جدید پروتکل های پیشین برای غربالگری موازی DNA و RNA را با یکدیگر ترکیب می کند و اجازه ارزیابی همزمان متیلاسیون DNA و RNA‌را در یک تک سلول به طور همزمان فراهم می آورد. این روش موجب می شود که به ماکزیمم اطلاعاتی که می توانیم از یک تک سلول به دست آوریم دست یابیم.

برای تست این روش، محققین از سلول های بنیادی جنینی موش و در مرحله ای که این سلول ها به طور مداوم بین مراحل مختلف بیان ژنی سوئیچ می کنند استفاده کردند. درست زمانی که این سلول ها در مراحل ابتدایی جنینی قرار دارند، هویت آن ها به جای این که ثابت شود به صورت شناور(متغیر) است. نتایج مطالعه با استفاده از این روش جدید نشان داد که مرحله اپی ژنتیکی این سلول های بنیادی جنینی بسیار تغییر پذیر است و این تنوع با تغییرات بیان ژنی مرتبط است. اما اغلب تنوع ترانسکریپتومی که مشاهده شد به دلیل مدیفیکاسیون های DNA‌است. این روش صدها ارتباط فردی را بین نواحی تنوع اپی ژنتیکی و بیان ژن مشخص می سازد. این ارتباطات می تواند دیدگاه های مهمی در مورد چگونگی تنظیم حفظ پرتوانی(بنیادینگی) و چگونگی تنظیم تمایز سلولی ارائه دهد. محققین انتظار دارند که از این پروتکل برای درک تکوین طبیعی و تغییراتی که در نتیجه سرطان و پیری اتفاق می افتد استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه