تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 بهمن 1390
ارتباط بین کلسترول بالا و بیماری آلزایمر آشکارشد

  ارتباط بین کلسترول بالا و بیماری آلزایمر آشکارشد

بر اساس مطالعه منتشر شده در شماره سپتامبر نشریه  Neurology افراد مبتلا به کلسترول بالا ممکن است بیشتردر معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باشند .
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل medicalxpress؛ نویسنده مطالعه دکتر Kensuke Sasaki از دانشگاه کیوشو در ژاپن ، گفت : ما دریافتیم که میزان بالای کلسترول به طور قابل توجهی به پلاک های مغزی مربوط به بیماری آلزایمر مربوط است.
برای این بررسی ، میزان کلسترول 2،587 نفردر سنین 40 تا 79 سال که تا به حال هیچ نشانه ای از بیماری آلزایمر نداشتند مورد آزمایش قرار گرفتند. سپس آنها کالبد شکافی 147 نفر را که پس از یک دوره نظارت بلند مدت (10 تا 15 سال) درگذشته بودند مورد بررسی قرار دادند. از این تعداد ، 50 نفر ، یا 34 درصد مبتلا به زوال عقل پیش از مرگ تشخیص داده شده بودند.
کالبد شکافی ها برای یافتن پلاک ها و تانگل های مغزی که هر دوازعلائم بیماری آلزایمر است بررسی شد. پلاک ها تجمعی از آمیلوئید پروتئین است که بین سلول های عصبی رخ می دهدو تانگل ها تجمعی از پروتئین های مختلف ، موسوم به تاو است که در داخل سلول های عصبی رخ می دهد.
افراد با سطح کلسترول بالا ، ( بیش از 5.8 میلی مول در لیتر )، به طور قابل توجهی دارای پلاک های بیشتری در مغز در مقایسه با افراد با سطح کلسترول طبیعی یا پایین هستند ، در مجموع 86 درصد از افراد با کلسترول بالا  دارای پلاک های مغزی  در مقایسه با تنها 62 درصد از افراد با سطوح کم کلسترول بودند.
این مطالعه نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین کلسترول بالا و تانگل های مغزی که در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ایجاد می شود وجود ندارد..
علاوه براینکه کلسترول بالا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمرمی شود ، Sasaki قبلا متوجه شد که مقاومت به انسولین ( نشانه ای از دیابت ) ممکن است یکی دیگر از فاکتورهای خطرناک برای پلاک های مغزی مربوط به بیماری آلزایمر است.
 Sasaki گفت "مطالعه ما به وضوح نشان می دهد که کلسترول بالا ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم به تشکیل  پلاک های  مغزی کمک کند." اما شکست داروهای کاهنده کلسترول در درمان بیماری آلزایمر به این معنی است که ارتباط ساده ای بین کاهش کلسترول و پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد . "
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه