تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 آذر 1396
ارتباط قند خون بالا در ابتدای بارداری و خطر مشکلات قلبی برای نوزاد

  ارتباط قند خون بالا در ابتدای بارداری و خطر مشکلات قلبی برای نوزاد

طبق مطالعه ای که در دانشگاه استنفورد صورت گرفته است، قند خون بالا در بارداری، حتی در مادرانی که مبتلا به دیابت نیستند خطر مشکلات قلبی مادرزادی نوزاد را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سال هاست که محققین می دانند که زنانی که مبتلا به دیابت هستتند، احتمال بدنیا آوردن بچه هایی با نقص های قلبی در آن ها بالاست. برخی از مطالعه ارتباط بین سطح قند خون مادران غیر دیابتی با خطر نقص های قلبی نوزاد را نشان داده اند. با این حال، مطالعه جدیدی که در استنفورد صورت گرفته است این ارتباط را در ماه های اولیه بارداری(زمانی که قلب جنین در حال تشکیل است) مورد بررسی قرار داده است.

بسیاری از زنانی که دارای فرزندان با نقص قلبی مادرزادی هستند دیابتی نیستند اما این مطالعه نشان داده است که در زنانی که پیش از بارداری دیابتی نبوده اند و یا این که در حین بارداری دچار دیابت شده اند نیز خطر داشتن بچه با مشکلات قلبی وجود دارد. این داده ها با ارزیابی سطح قند خون در سه ماهه اول بارداری بدست آمده است.

این تیم تحقیقاتی ثبت های پزشکی بدست آمده از 19107 مادر و نوزاد متولد شده بین سال های 2009 تا 2015  مورد آنالیز قرار دادند. این ثبت ها شامل جزئیاتی در مورد مراقبت های مادری صورت گرفته، تست های خونی گرفته شده حین بادراری و چک آپ های قلبی مادر و نوزادی صورت گرفته طی بارداری و بعد از بارداری بود.

محققین سطح گلوکز خون را از نمونه های خون گرفته شده از مادران بین چهار هفته قبل از تاریخ تقریبی بارداری، انتهای هفته چهاردهم بارداری و بعد از کامل شدن سه ماهه اول بارداری آنالیز کردند. این داده ها در مورد 13 درصد بیماران وجود داشت. بعد از بررسی این که مادران پیش از بارداری مبتلا به دیابت بوده اند یا این که طی بارداری دچار دیابت شده اند، نتایج نشان داد که خطر داشتن بچه های با نقص های قلبی در سه ماهه اول بارداری با افزایش هر 10 میلی گرم قند در دسی لیتر از خون، هشت در صد افزایش می یابد. با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد که توجه ویژه به میزان قند خون مادر، قبل و در حین بارداری، می تواند به کنترل سلامت جنین و نوزاد کمک کند.گام بعدی محققین بررسی همین فرضیه روی جمعیت بزرگ تری از زنان باردار خواهد بود تا داده های بدست آمده اثبات شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه