تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 آذر 1393
ارتباط وزن کم مادر در زمان بارداری و افزایش مرگ نوزادن مذکر

  ارتباط وزن کم مادر در زمان بارداری و افزایش مرگ نوزادن مذکر

بسیاری از مادران باردار نگران این هستند که افزایش وزن در زمان بارداری اثرات منفی روی سلامتی خودشان و جنین شان داشته باشد. اما مطالعه ای جدید براین ادعا است که نداشتن وزن کافی در زمان بارداری می تواند بقای جنین های نر را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در دانشگاه جورجیا می گویند که نرها در مقایسه با ماده ها آسیب پذیری بیشتری به شرایط نامطلوب رحم دارند. بنابراین خطر کلی مرگ زودرس و سقط جنین در مورد مردان بیشتر است و علاوه براین ها، جنین های نر و ماده از نظر متابولیکی متفاوت هستند و با نرخ متفاوتی رشد می کنند.

مطالعات در موجودات غیر پستاندار نشان داده است که محدود کردن جذب کالری منجر به تولید نرهای کمتری در مقایسه با ماده ها می شود. با این وجود، مطالعات کمی به بررسی ارتباط بین جذب کالری، اضافه وزن و نسبت جنسی تولد پرداخته اند. بنابراین به نظر می رسد که این که تفاوت ها در جذب غذا و اضافه وزن طی بارداری روی بقای نوزادن نر اثر می گذارد یا خیر، تا کنون نشان داده نشده است و به نظر می رسد طی دوران بارداری این اثرات شدیدتر است.

این محققین اطلاعات مربوط به بیش از 68 میلیون تولد بین سال های 1990 تا 2012 د رآمریکا را مورد آنالیز قرار دادند. با توجه به این اطلاعات، آن ها توانستند میانگین وزنی که مادر طی بارداری بدست می آورد، نژاد مادر، جنس نوزاد و سن  نوزاد در زمان تولد را تعیین کنند. نتایج مطالعه نشان داد که مادرانی که طی بارداری کمتر از 10 کیلو وزن بدست آورده اند تعداد نوزادان نر کمتری در مقایسه با نوزادان ماده دارند. هم چنین نسبت کمتری از نوزدادن نر در مقایسه با  زنانی که بیش از 10 کیلو اضافه وزن بدست آوردند داشتند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه