تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 مهر 1399
ارگانوئیدها ابزاری قوی برای مدل سازی بیماری و کشف داروها(ارگانوئیدهای مغزی)

  ارگانوئیدها ابزاری قوی برای مدل سازی بیماری و کشف داروها(ارگانوئیدهای مغزی)

ارگانوئیدها کلاسترها یا تجمعات چند میلیمتری سلولی هستند که به صورت خود سازمان یافته و سه بعدی در آمده اند و محققین را قادر به مطالعه فرایندهای زیستی در حین سلامتی و بیماری کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از آن جایی که ارگانوئیدها می توانند بسیاری از ویژگی های آناتومیک و عملکردی طیف وسیعی از بافت های بدن را شبیه سازی کنند، می توانند مدل های فردی و اختصاصی از بیماری را ارائه دهند که محققین را یک گام دیگر به پزشکی دقیق و شخصی نزدیک می کند.

پائولا آرلوتا به عنوان یک نوروبیولوژیست تکوینی سعی در شناخت تکوین و عملکرد مغز انسان و بویژه کورتکس یا قشر مغز داشته است که عملکردها و رفتارهای پیچیده انسان را کنترل می کند. مطالعه این بخش با استفاده از رده های سلولی و هم چنین مدل های جانوری مانند موش ها و رت ها اطلاعاتی ارائه می دهد که با واقعیت فرسنگ ها فاصله دارد.

ارگانوئیدهای مغز انسانی می توانند بسیاری از خلاء های اطلاعاتی در زمینه مطالعات عصبی را پر کنند. این ارگانوئیدها می توانند ارتباطات بین نورون ها و مدارهای عصبی را به خوبی نشان دهند. علاوه بر این، ارگانوئیدهای مغزی مشتق از سلول های دارای واریته های ژنی مختلف می توانند پیچیدگی اختلالات روانی و تکوینی عصبی مانند شیزوفرنی و اوتیسم را نشان دهند و بسیاری از اثرات تغییرات ژنتیکی را به گونه ای اطلاع رسانه تر نشان دهند. از جمله دستاوردهای گروه آرلوتا و همکارانش در MIT می توان به تولید ارگانوئیدهای حاوی انواع سلول های قشر مغز، ارگانوئیدهای تداعی کننده مغز فرد اوتیسمی و ... اشاره داشت. آرلوتا بر این باور است که این ارگانوئیدها می توانند فرصت مطالعه ژنتیک بیماری های عصبی را به روشی متفاوت فراهم کنند و راهگشای یافتن راهکارهای درمانی و دارویی باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه